به گزارش خبرنگار ایرنا، سلیم کریمی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: سیاست های این شورا در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری اعتیاد است چرا که در خوشبینانه ترین حالت تنها 20 درصد از بیماران گرفتار در دام اعتباد از آن نجات پیدا می کنند.
وی افزود: 80 درصد از جامعه بیمارانی که در کمپ های ترک اعتیاد بستری و سم زدایی می شوند پس از ترک این کمپ ها مجدد به مصرف مواد مخدر روی می آورند.
کریمی تاکید کرد: شورای استانی بر اساس طرح ملی مبارزه با مواد مخدر و تاکیدات رهبر معظم انقلاب نیمی از برنامه های خود را در راستای پیشگیری از اعتیاد تنظیم کرده است.
وی یادآور شد: بقیه برنامه ها در سه بخش درمان، کاهش آسیب و مبارزه انجام می شود که در اجرای تمام برنامه ها 37 دستگاه از سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه و همچنین برخی نهادهای لشگری از جمله نیروی انتظامی همکاری دارند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همچنین از فعال بودن 15 کمپ ترک اعتیاد در استان خبر داد و گفت: سالانه یک هزار و 300 نفر از معتادان برای ترک اعتیاد در این مراکز تحت درمان قرار می گیرند.
کریمی همچنین در خصوص برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: پیش بینی شده یک هزار برنامه در سراسر استان اجرا شود.
وی افزود: برگزاری دوره های آموزشی اقشار مختلف، خانواده های زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، دانش آموزان و دانشجویان در قالب 500 کارگاه از جمله این برنامه ها است.
وی یادآور شد: برپایی نمایشگاه های ثابت و 960 نمایشگاه سیار توسط آموزش و پرورش در مدارس متوسطه، مسابقات ورزش همگانی، دوچرخه سواری نیز از دیگر برنامه هایی است که در این هفته برگزار می شود.
کنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تاریخ 17 تا 26 ژوئن 1987در شهر وین برای ابراز عزم سیاسی ملت ها در امر مبارزه با پدیده خانمان سوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت کننده رسید.
این سند خط مشی همه جانبه اقدامات در امر کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت کننده مشخص و آنان را متعهد کرده تا اقدامات بین المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند.
در این کنفرانس سندی در چهار فصل تنظیم شد که بیش از 35 مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه کنی مزارع غیرمجاز خشخاش، نابودی شبکه های عمده قاچاق مواد مخدر، همکاری های حقوقی کشورها و غیره را در خود جای داده است.
این سند در 26 ژوئن مصادف با 6 تیر ماه به اتفاق آرا مورد تایید و تصویب کشورهای شرکت کننده قرار گرفت و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است.
در ایران نیز از 6 تا 12 تیر ماه هر سال به نام هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.