معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه فرهنگ غنی و انسان‌‌های توسعه یافته دو مزیت ارزشمند کردستان است، گفت: قوم فرهنگی کرد، بهترین ظرفیت و پشتوانه کردستان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی شامگاه سشنبه در چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌‌های شاخص استان کردستان «اتمسفر قوی فرهنگی» است، افزود: قوم فرهنگی و فرهیخته کرد، بهترین ظرفیت و پشتوانه کردستان است.

وی با اشاره به اینکه دومین نقطه قوت ارزشمند استان کردستان وجود انسان‌‌های توسعه‌یافته است، گفت: انسان ابزار توسعه نیست، بلکه «انسان توسعه‌یافته» هدف غایی توسعه است.

نمکی عنوان کرد: انسان‌های شریف و توسعه‌یافته پشتوانه عظیم توسعه هستند، که در این راستا فرهنگ غنی و انسان‌‌های توسعه یافته دو مزیت کردستان است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه توسعه کشاورزی و استفاده از آب‌های مرزی به جد پیگیری می‌شود، افزود: رفاه اجتماعی، اشتغال، بیماری‌‌های غیرواگیر، حوادث جاده‌ای، سرطان از جمله الزاماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

نمکی، تحقق این امر را نیازمند همکاری بین‌بخشی دانست و گفت: از این طریق می‌توان با تغییر الگوی تغذیه‌ای، اصلاح سبک زندگی و آموزش همگانی را تعمیم بخشید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه آموزش و پرورش یک عرصه بسیار علمی ‌است، اظهارکرد: مشکل عمد‌ه‌ای که در این حوزه وجود دارد، عدم آموزش «اجتماعی شدن» و «تفکر خلاق» به دانش‌آموزان است.

نمکی افزود: امروزه از طریق آموزش و پرورش به دانش‌آموزان آموزش منتقل نمی‌شود، بلکه تقویت حافظه و حفظیات بر آنان تحمیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ساختار معیوب آموزش و پرورش مهم‌ترین عنصر عقب‌ماندگی است، گفت: طرح ادغام مدارس زیر 30 نفر و ساخت مجتمع‌‌های آموزشی با قابلیت‌‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی در روستا‌های بزرگ در کردستان در دستور کار قرار گیرد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور همچنین با اشاره به اینکه در بحث محیط زیست استان کردستان از لحاظ آلاینده‌‌ها به‌ویژه آلاینده‌‌های صنعتی زیست محیطی نسبت به سایر استان‌ها گستردگی کمتری دارد، گفت: استان کردستان با پتانسیل بالا در بحث تنوع زیست محیطی مطرح است که می‌توان از این ظرفیت در راستای اکوتوریسم و تکثیر برخی گونه‌ها با کمک بخش خصوصی اقدام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.