به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز انتقال خون بانه تابستان سال 94 به صورت رسمی با امکانات محدود خونگیری به بهره برداری رسید و خونگیری از اهدا کنندگان را آغاز کرد اما چون تجهیزات فرآوری نداشت نتوانست بیش از چهار ماه فعالیت کند.
پس از انجام خونگیری از اهدا کنندگان، فرآورده های خونی در صورت دیر رسیدن به مرکز انتقال خون سنندج دیگر امکان جداسازی پلاکت از آن وجود ندارد، بنابراین بعد از چهار ماه مرکز انتقال خون بانه تعطیل شد تا اهدا کنندگان خون در این شهرستان پشت درهای بسته مرکز بمانند.
فاصله 270 کیلومتری بانه با مرکز استان از جمله دلایلی بود تا خون های گرفته شده در بانه به موقع فرآوری نشود ضمن اینکه مرکز انتقال خون شهرستان سقز نیز فاید این تجهیزات است.
برای انجام پروسه خونگیری در بانه ضروری است یا خود مرکز و یا مرکز انتقال خون سقز در حدود 60 کیلومتری این شهر به امکانات و دستگاه های فرآوری خون مجهز شود.
مسئول هماهنگی امور پایگاه های اقماری انتقال خون کردستان با بیان اینکه پس از خونگیری از اهداکنندگان بخش اصلی فعالیت تخصصی انتقال خون آغاز می شود، گفت: انتقال خون های دریافت شده طی زنجیره سرد دمایی به مرکز فرآوری، تفکیک آن به محصولات مورد نیاز بیماران و انجام آزمایش های بیماری های قابل انتقال از راه خون، مراحلی است که پس از اهدای خون انجام می شود.
سیوان وفایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه انجام فرآیندهای انتقال خون با هدف تضمین سلامت و کیفیت فرآورده های تولیدی مطابق با استاندارد های بین المللی تعریف شده است، افزود: در صورت عدم رعایت این استانداردها، نمی توان کیفیت فرآورده را تضمین کرد و عدم تضمین کیفیت فرآورده به منزله به خطر انداختن جان بیماران است که به هیچ وجه مورد پذیرش انتقال خون نیست.
وی با بیان اینکه مرکز انتقال خون سقز دارای منابع انسانی آموزش دیده و فضای فیزیکی مناسب است، اظهار داشت: تامین اعتبار برای راه اندازی آزمایشگاه و سردخانه های مجهز در مرکز انتقال خون سقز می تواند فرآیند اهدای خون در بانه را تسهیل کند.
مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون کردستان نیز با بیان اینکه سازمان انتقال خون متولی تامین خون سالم و کافی مورد نیاز بیماران تمامی مراکز درمانی استان است گفت: توزیع خون در کشور تحت شبکه کشوری خونرسان انجام می شود و الزامی وجود ندارد که خونگیری در تمامی نقاط کشور و تحت هر شرایطی انجام شود.
فرزام معماری اضافه کرد: سرلوحه فعالیت های انتقال خون حفظ جان بیماران نیازمند به تزریق خون و فرآورده ها و وجود ذخایر کافی جهت مقابله با بحران ها است.
وی با بیان اینکه تجهیز آزمایشگاه و افزایش امکانات در شهرستان سقز موجب می شود که توانمندی و قدرت مانور انتقال خون افزایش یابد، تاکید کرد: علی رغم پیگیری های چند ساله، تاکنون اعتبار کافی برای خرید تجهیزات گران قیمت و تجهیز سردخانه مرکز انتقال خون سقز محقق نشده و از طرفی در استان نیز هیچگاه با کمبود خون مواجه نشده ایم.
مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون کردستان افزود: خیرین انتقال خون نیز آمادگی خود را برای کمک به تجهیز این مرکز اعلام داشته اند اما قیمت تجهیزات بیش از توان و همراهی خیرین برآورد می شود.
معماری یادآور شد: انتقال خون کردستان با حمایت 30 هزار اهدا کننده خون سالانه خون و فرآورده های مورد نیاز 16 مرکز درمانی استان را تامین کرده و با توجه به وجود ذخایر همیشگی در مراکز درمانی تاکنون روند درمان هیچ بیمار نیازمند به خونی با مشکل مواجه نشده است.
به گزارش ایرنا؛ مرکز انتقال خون بانه در سال 94 در ساختمانی در محوطه بیمارستان صلاح الدین ایوبی راه اندازی و مقرر شد هر پنجشنبه در این مرکز توسط اکیپ های سیار اعزامی از مرکز انتقال خون سقز خونگیری انجام شود اما با توجه به نبود تجهیزات نگهداری و فرآوری این مرکز پس از چهار ماه تعطیل شد.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.