سید محسن علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده این آثار مشتمل بر مطالعات مبنایی انجام گرفته، تکمیل شده و هم اکنون آماده طرح در کمیته ثبت میراث ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است.
وی افزود: 20 اثر از میان تپه و محوطه، پنج اثر از میان ابنیه های تاریخی و هشت اثر نیز از میان آیین ها و غذاهای سنتی در لیست آثار ملی کشور جای می گیرند.
علوی تاکید کرد: 17 پرونده از 20 پرونده تپه و محوطه تاریخی مربوط به شهرستان قروه و سه پرونده نیز مربوط به شهرستان سروآباد و تمام پنج ابنیه تاریخی نیز متعلق به آثار شهرستان سنندج است اما هشت اثر معنوی مربوط به تمام نقاط استان کردستان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: جلسه بررسی پرونده های ثبت ملی بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می شود که در آن نتایج بررسی ها و در نهایت ثبت ملی این آثار اعلام می شود.
وی گفت: طی سال 96 با اضافه شدن 16 اثر تاریخی و فرهنگی کردستان در فهرست آثار ملی تعداد آثار ثبت شده این استان به 872 اثر رسید که این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
علوی اضافه کرد: 10 مورد از آثار ثبتی مربوط به بافت معماری 10 روستای استان در شرق منطقه هورامان، سه تک درخت و سه مجموعه درختان بود ضمن اینکه روستاهای گلین، حلوان، هشه میز، دولاب، تخته، وصی سفلی، وصی علیا، شیان، ژان و بزلانه از روستاهای ثبت شده در فهرست ملی در سال گذشته است.
وی یادآور شد: درخت کهنسال توت شیخ ره‌ش در نایسر سنندج، درخت داغ داغان (تایله) مقبره شیخ مصطفی تخته در روستای تخته در منطقه فرهنگی هورامان سروآباد و درخت گردوی کهنسال روستای بناوچان شهرستان دیواندره تک درخت های ثبت شده در این فهرست است.
وی افزود: مجموعه درخت ها نیز شامل سه اصله درخت باغ درختان کهنسال سی توت روستای بزلانه، سه اصله درختان درخت کهنسال ون گورستان پیر یعقوب روستای دولاب و 14 درخت درختان باغ گردوی توقه گویز روستای کوره دره سفلی در شهرستان کامیاران است.
به گزارش ایرنا، کردستان بخشی از سرزمینی بود که تحت حکومت مادها اداره می شد، دولت ماد نخستین سلسله پادشاهی ایران است که از 701 تا 550 قبل از میلاد در نواحی و سرزمین های کردستان امروزی حکومت می کرد.
بر اساس متون تاریخی کردها یکی از نژادهای اصیل قوم آریا هستند که حدود 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع ) ، به سرزمین فعلی یعنی کردستان مهاجرت کرد ه اند و کردها ایرانی تبارند و زبان و فرهنگ آنها با دیگر اقوام ایرانی عجین شده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.