محمد غفوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه به علت تداوم بارندگی ها در برخی از شهرستان ها آفت ملخ در مراتع و مزارع شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: تاکنون طرح مبارزه در پنج شهرستان سروآباد، مریوان، بانه، سنندج و کامیاران اجرا شده است.
وی افزود: در سال جاری مبارزه علیه این آفت در حدود 15 هزار هکتار از مراتع و اراضی کشاورزی کردستان برنامه ریزی شده و سازمان جهاد کشاورزی چهار میلیارد ریال برای اجرای این طرح اختصاص داده است.
غفوری تاکید کرد: 2 میلیارد و 500 میلیون ریال از این میزان اعتبار، برای خرید سم و یک میلیارد و 500 میلیون ریال نیز برای خرید خدمات سمپاش ها هزینه شده که این میزان جوابگوی اجرای طرح در 10 هزار هکتار از 15 هزار هکتار اراضی برنامه ریزی شده است.
مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه سم مورد استفاده در این طرح دلتامترین است، یادآور شد: این سم توسط کارشناسان حفظ نباتات و کارشناسان شبکه مراقبت با همکاری دهیار و شوراهای روستاهای تابع شهرستان ها به صورت رایگان بین بهره برداران در کانون های آلوده توزیع شده است.
وی اضافه کرد: پوره ها و حشرات کامل از برگ، ساقه سبز و از پوست میزبان تغذیه می کنند و هر ملخ قادر است تا سه برابر وزن خود تغذیه کند از این رو مبارزه با آفت بومی ملخ همه ساله در مراتع و اراضی کشاورزان انجام می شود.
استان کردستان بدلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
این استان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد و تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.
کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد است، سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین و 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد.
جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.