بهرام کوشکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بذر کلزا (بذر خارجی) به موقع بدست کشاورزان نرسید، اظهار کرد: این عامل باعث شد سهمیه یک هزار هکتاری کشت کلزا در این شهرستان محقق نشد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در این شهرستان 350 هکتار زمین زیر کشت کلزا رفته بود، افزود: با برداشت 900 تن از این محصول، کامیاران موفق ترین شهرستان در استان کردستان به لحاظ کاشت و برداشت این محصول بود.
کوشکی در خصوص کاشت پاییزی دیگر محصولات کشاورزی در این شهرستان اضافه کرد: گندم دیم در 23 هزار هکتار، گندم آبی در سه هزار و 300 هکتار، جو دیم در سه هزار هکتار و جو آبی در 220 هکتار زمین کشت شده است.
وی با اشاره به اینکه برای این مقدار محصولات پاییزی یک هزار و 600 تن بذر ارقام مختلف در میان کشاورزان توزیع شده است، یادآور شد: در پاییز امسال پنج هزار و 99 تن کود شیمیایی میان کشاورزان توزیع شد.
کوشکی به اجرای پلاتفرم گندم در سطح 12 هکتار ار اراضی کشاورزی روستای آهنگران این شهرستان با مشارکت موسسه بین المللی ایکاردا اشاره کرد و گفت: سال گذشته 18 رقم گندم دیم در قالب این طرح مورد آزمایش قرار گرفت.
رئیس جهاد کشاورزی کامیاران با بیان اینکه ارقام ریژاو، باران، هما، سرداری، اوحدی و آذر 2 از ارقام مهم گندم کشت شده در این پروژه است، افزود: هدف این طرح افزایش 25 درصدی عملکرد گندم دیم در طول پنج سال است.
به گفته وی، با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و بارش ها، ارقام آزمایش شده ایی که بیشترین عملکرد را داشته باشد با فرآوری بذر آن، در سطح اراضی کشاورزی شهرستان توسعه و کشت خواهد شد.
شهرستان کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج 135 هزار هکتار اراضی مرتعی و جنگلی، 67 هزار هکتار اراضی مرتعی آبی و دیم و پنج هزار هکتار باغ دارد، در صورت برنامه ریزی مناسب برای این اراضی ضمن افزایش تولید، سود و منافع بیشتری نصیب کشاورزان می شود.
خبرنگار: ژاله گرگانی** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.