هادی اسکندری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح واکسیناسیون مقابله با بیماری بروسلوز (تب مالت) در جمعیت دامی گوسفند، بز، گاو و گوساله این شهرستان اجرا شد که در مقایسه با سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه بیماری بروسلوز (تب مالت) شایع ترین بیماری مشترک میان انسان و دام است، افزود: مصرف فرآورده های حیوانی آلوده، به صورت خام یا نیم پز می تواند موجب بروز بیماری در انسان شود.
اسکندری با اشاره به اینکه بیجار در سطح کشور به پایلوت اجرای طرح رصد و کنترل تب مالت انتخاب شده است، تاکید کرد: این شهرستان از ظرفیت مناسبی برای اجرای طرح برخودار است و می تواند الگویی مناسب برای سایر شهرهای درگیر با بیماری تب مالت باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار یادآور شد: طرح واکسیناسیون توسط چهار اکیپ 2 نفره بخش خصوصی و 2 اکیپ 2 نفره فعال در بخش دولتی اجرا شد و پیرو آن در ارزیابی های به عمل آمده از اجرای طرح، تیترسرمی حاصله از مایه کوبی دام ها به 93 درصد ارتقا یافت.
وی اضافه کرد: نتیجه خون گیری 638 راس گاو ماده در جمعیت گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی در سال 96 جهت پایش بروسلوز، هیچ موردی از گاو راکتور مثبت در این شهرستان شناسایی نشد.
وی مصرف شیر خام و فرآورده های لبنی آلوده غیر پاستوریزه یا نجوشیده مانند خامه، پنیر تازه، بستنی و دیگر محصولات لبنی را مهمترین عامل انتقال این بیماری عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح سبب ایمن شدن دام ها و کاهش خطر ابتلای انسان به تب مالت می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار افزود: از عمده موارد شیوع بیماری تب مالت در شهرستان بیجار می توان به نزدیکی محل نگهداری دام با محل زندگی انسان، نبود تهویه مناسب در محل نگهداری دام و آب و هوای معتدل که بهترین زیستگاه برای رشد میکروب تب مالت است، اشاره کرد.
سکندری یادآور شد: آموزش مسایل بهداشتی به همه دامداران و کسانی که به نحوی با محصولات دامی خام ارتباط دارند، واکسیناسیون 100 درصدی بره های متولد شده با همکاری مردم و مراقبت از موارد آلوده و مشکوک برای پیشگری از شیوع بیماری در جامعه، 6 اصل استراتژیک در ارتباط با این بیماری است.
رئیس مرکز بهداشت و درمان بیجار نیز گفت: از ابتدای اجرای این طرح با اطلاع مردم از خطرات تب مالت، بیش از 440 مورد ابتلای پنهان به این بیماری در شهرستان بیجار شناسایی شده است.
مجید قیدارپور اظهار کرد: بیشترین محدوده سنی مبتلایان به بیماری تب مالت، 40 تا 49 سال است که حدود 20.33 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می دهد.
بیماری تب مالت (بروسلوز) به عنوان یکی از مهمترین بیمارهای مشترک انسان و دام محسوب می شود، باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می کند.
این بیماری به علت شیوع چشمگیری که بین انسان و دام دارد، یک مشکل مهم تلقی می شود.
شهرستان بیجار به علت گستردگی جغرافیایی، تنوع زیست گاه و ورود و خروج دام های غیر بومی، الگویی برای مبارزه با بیماری تب مالت در سطح کلان کشور است.
شهرستان بیجار بخاطر واقع شدن بین استان های همدان، زنجان و آذربایجان غربی دارای بیشترین دام شناور است و به همین دلیل از آلودگی مستمر و بالایی برخوردار است.
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.