مجتبی ورمقانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این مقدار فرآورده دامی غیرقابل مصرف، 49 تُن گوشت قرمز و آلایش در کشتارگاه های دام، 248 تُن گوشت سفید در کشتارگاه طیور و 65 تُن فرآورده دامی در مراکز عرضه استان کشف شده است.
وی افزود: بازرسان نظارتی دامپزشکی در 2 مرحله کشتار و عرضه فرآورده های خام دامی نظارت می کنند و فرآورده های غیرقابل مصرف را از چرخه مصرف انسانی خارج می کنند.
ورمقانی با اشاره به گسترده بودن حوزه نظارت دامپزشکی بر عرضه فرآورده خام دامی در استان تاکید کرد: در استان 6 کشتارگاه دام و پنج کشتارگاه طیور فعالیت می کنند و سال گذشته 6 هزار و 260 تُن گوشت قرمز و 22 هزار تُن گوشت سفید با نظارت دامپزشکی استان تولید شده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته 9 میلیون و 691 هزار و 231 قطعه مرغ، 38 هزار و 842 راس گوسفند، 11 هزار و 548 راس بز و 28 هزار و 813 راس گاو با نظارت دامپزشکی کشتار شدند.
وی با اشاره به تست دام های استان علیه بیماری های مهم سل، برسلوز و مشمشه نیز گفت: سال گذشته 14 هزار و 196 راس گاه جهت بیماری سل، 11 هزار و 625 راس گاو جهت بیماری بروسلوز و یک هزار و 420 راس اسب جهت بیماری مشمشه تست شدند.

**مایه کوبی 6 میلیون نوبت راس دام علیه بیماری
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: سال گذشته در مجموع 6 میلیون و 700 هزار نوبت راس دام سبک و سنگین علیه بیماری مختلف مایه کوبی شدند.
ورمقانی اضافه کرد: از این تعداد، 2 میلیون و 300 هزار راس توسط بخش دولتی، چهار میلیون و 400 هزار راس توسص بخش خصوصی علیه بیماری های استراتژیک مشترک و واگیر دامی از جمله تب برفکی، تب مالت، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، شاربن و سایر بیماری ها مایه کوبی شدند.
وی در خصوص مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی با توجه به اهمیت این بیماری در منطقه افزود: 212 هزار راس دام سنگین و یک میلیون 900 هزار راس دام سبک در سه فاز علیه این بیماری مایه کوبی شدند.
ورمقانی گفت: سال گذشته 9 هزار راس گاو، 130 هزار راس گوسفند و بز و یک میلیون مترمربع جایگاه دام در راستای مبارزه با انگل خارجی و ناقل بیماری سمپاشی شدند.

**صدور مجوز صادرات 110 محموله دامی از کردستان
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: سال گذشته مجوز صادرات 110 محموله دامی از استان به کشورهای عراق، روسیه، امارات متحده عربی، عمان، هندوستان و گرجستان صادر شد.
ورمقانی افزود: این محموله ها شامل چهار هزار و 890 راس دام زنده، 236 تُن ماهی منجمد، 15 تُن پشم گوسفند و 14 هزار قطعه ماهی زینتی بودند.
وی در خصوص عملکرد قرنطیه های داخلی و بین المللی نیز یادآور شد: 110 فقره مجوز قرنطینه و صادرات انواع دام و طیور زنده و 102 هزار و 255 فقره مجوز بهداشتی حمل دام بین استانی صادر کرده است.
به گفته وی، دامپزشکی کردستان به صورت مستمر بر فعالیت واحدهای پرورش دام و واحدهای مرغداری گوشتی، تخمگذار و جوجه ریزی نظارت می کنند و کلاس های توجیهی را برای روستاییان در خصوص بیماری مختلف دام و طیور برگزار می کند.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه نزدیک به 22 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از این تعداد دام تولید می شود.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.