به گزارش ایرنا، شورای معدن کردستان روز دوشنبه به ریاست بهمن مرادنیا استاندار و با حضور دست اندرکاران حوزه معدن برگزار شد و راهکارهای مختلف توسعه فعالیت های این صنعت در استان بررسی و برخی موانع آن نیز اعلام شد.
استاندار کردستان در این نشست با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برخی اختیارات خود را به شورای معدن واگذار کرده است، گفت: الازم است این شورا با دقت تمام امور را بررسی کرده تا تخلف و کم کاری در این بخش صورت نگیرد.
بهمن مرادنیا اظهار کرد: باید در تمدید پروانه های بهره برداری از معادن و صدور پروانه های جدید دقت لازم از سوی صنعت، معدن و تجارت و شورای معدن انجام گیرد تا از این فرصت نهایت استفاده برای توسعه و ایجاد اشتغال برده شود.
وی افزود: انتظار می رود از سال آینده در تمدید پروانه های بهره برداری به کسانی که توانایی مالی مکفی ندارند اجازه فعالیت داده نشود بلکه این فرصت به افراد و سرمایه گذاران توانمند اعطا شود.
استاندار کردستان تاکید کرد: انجام پهنه مطالعاتی معادن باید به افراد توانمند و دارای صلاحیت داده شود و در این خصوص تمام حساسیت ها برای شناسایی ظرفیت ها لحاظ شود.
مرادنیا با بیان اینکه تاکنون تنها 15 درصد از مساحت کل استان مورد مطالعه اکتشافات نوین قرار گرفته است، یادآور شد: می توان با افزایش این میزان، فرصت های جدید در عرصه های طلا، سنگ آهن و سنگ های تزئینی را شناسایی کرد و از توان سرمایه گذاران برای توسعه استان بهره برد.
رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه معادن استان را ظرفیتی برای اشتغالزایی و ارز آوری دانست و گفت: دستگاه های اجرایی متولی تمام تلاش خود را برای شکوفایی این ظرفیت بکار گیرند.
علی محمد مرادی اظهار کرد: هم اکنون برخی از معادن استان کردستان به علت نبود سرمایه در گردش به سمت تعطیلی حرکت کرده و فرصت اشتغالزایی آنها از بین رفته است.
وی افزود: شهرستان قروه به عنوان قطب معدنی استان در اثر نبود سرمایه در گردش به سمت رکود در حوزه معدن می رود و واحدهای وابسته به معادن آن از جمله سنگ بری ها در حال تعطیل شدن هستند.
مرادی تاکید کرد: انتظار می رود برنامه های تدوین شده برای استان کردستان از جمله در حوزه معدن و صنعت با همکاری تمام دستگاه ها و با تامین اعتبارات مورد نیاز تحقق یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرستان نیز در این جلسه گفت: معدن ظرفیت خوبی برای توسعه کردستان است و هم اکنون راه شکوفایی این استعداد برای جذب ارزش افزوده فراهم شده است.
محمد دره وزمی با بیان اینکه رسیدن به این اهداف نیازمند اجرای برنامه ها در قالب 2 بخش مهم اجرای اکتشافات نوین و فرآوری محصولات معدنی در استان است، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت بدنبال آن است پروانه های جدید را به شرط فراهم کردن فررآوری محصولات در داخل استان برای سرمایه گذاران صادر کند.
وی اظهار کرد: برنامه های توسعه معادن استان در سه بخش کشف ذخایر بیشتر، واگذاری ذخایر به سرمایه گذاران توامند و فرآوری تولیدات معدنی برای ارز آوری از محورهای تدوین توسعه معادن کردستان است.
دره وزمی یادآور شد: اکنون 12 هزار و 500 کیلومتر مربع پهنه معدنی در استان کردستان در سه قسمت تعریف شده یک قسمت آن در سال جاری به پایان رسید، قسمت دوم دارای 50 درصد پیشرفت فیزیکی و قسمت سوم نیز در سال آینده مورد مطالعات اکتشافات نوین قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: با اتمام این سه پهنه میزان مطالعات اکتشافات نوین در کردستان از 15 درصد به 40 درصد مساحت کل استان می رسد.
وی گفت: هم اکنون برنامه های فراوری مواد معدنی در حوزه طلا، باریت، سلیس و سنگ آهن مشخص شده و تمرکز بر فراوری این محصولات از سال جاری آغازشد و در سال آینده نیز پیگیری می شود.
معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه کردستان داری 620 میلیون تن ذخیره معدنی است، افزود: 387 پروانه بهره برداری معدن در استان صادر شده که 132 مورد از این تعداد فعال، 248 غیر فعال و هفت مورد نیز در حال تجهیز است.
مهدی مرادی عمده علت غیر فعال بودن استان را رکود صنعت ساختمان اعلام کرد و گفت: به طوری که 183 مورد از 248 معدن غیر فعال استان مربوط به مصالح ساختمانی و 43 مورد نیز مربوط به سنگ تزئینی است که هر دو از بخش های وابسته به صنعت ساختمان هستند.
به گفته وی، تنوع مواد معدنی استان کردستان شامل 18 نوع مواد فلزی، مهم غیرفلزی، مهم مصالح ساختمانی است و از جمله معادنی که دارای پروانه بهره برداری هستند طلا، سنگ آهن، منگنز، سرب و روی، باریت، سیلیس، فلدسپات، سنگ های تزئینی (مرمر، مرمریت، گرانیت و تراورتن)، پوکه، پوزولان، سنگ آهک و سنگ لاشه است.
وی معدن های طلای ساریگونی و سنگ مرمر استان را از موفق ترین معادن اعلام کرد و یادآور شد: ظرفیت اشتغال تمام معادن استان 2 هزار نفر است.
مرادی تاکید کرد: امسال بیش از چهار هزار و 400 کیلوگرم شمش ناخالص در معدن طلای ساریگونی تولید شد که سه هزار و 500 کیلوگرم از آن طلای خالص است.
ذخیره قطعی معادن استان 620 میلیون تُن است و اشتغال اسمی پروانه های بهره برداری چهار هزار و 47 نفر است و اکنون یک هزار و 851 نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال سهم استان سه درصد از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور دارد.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.