امروزه اغلب کشورهای توسعه یافته به نقش مهم ورزش در اقتصاد پی برده اند و برخی از برنامه ریزی ها و درآمدزایی آنان بر پایه ورزش قرار گرفته است و به ورزش به عنوان یک صنعت نگاه می کنند.
در دهه 1950 میلادی برای اولین بار کشور انگلستان ورزش را به عنوان یک صنعت معرفی کرد و بدنبال آن دیدگاه اقتصادی به ورزش در جهان روز به روز پررنگ تر شد.
در کشورهای جهان سوم و ایران، ورزش بعنوان زیر مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی و هنری یا به نوعی سرگرمی دیده می شود و هنوز جایگاه واقعی خود را در اقتصاد این کشورها باز نکرده است.
در این میان استان کردستان نیز بدلیل محرومیت و نبود زیرساخت های ورزشی مناسب و کافی، در این حوزه از شرایط بدتری نسبت به دیگر استان های کشور برخوردار است و ورزش تاکنون نتوانسته آنگونه که شایسته این استان است رونق یابد؛ چه برسد به اینکه بخواهیم از اقتصاد حاصل از ورزش در کردستان سخن بگوییم.
متاسفانه بخش های مختلف در کردستان، چه دولت و چه بخش خصوصی، به پتانسیل های ورزش این استان توجه لازم را نداشته و دیدگاه اقتصادی به ورزش در کردستان وجود ندارد.
با توجه به اینکه اسپانسرهای قوی در زمینه ورزش در این استان وجود ندارند و واحدهای تولیدی بزرگ نیز به هر دلیلی حاضر به حمایت از ورزش نیستند، پس نمی توان با این شرایط انتظار داشت که در کردستان، اقتصادی بر مبنای ورزش ایجاد شود.
پر واضح است که می توان از پتانسیل های فراوان طبیعی و اقلیمی این استان در زمینه اشتغالزایی یا بهتر بگوییم اقتصاد ورزشی بهره برد.
وجود منابع متنوع طبیعی در کردستان، از دشت های زرینه، قروه و دهگلان گرفته تا کوه ها، دره ها و رودخانه های سروآباد، کامیاران و اورامانات، ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در رشته های گوناگون ورزشی مانند، موتور سواری، اتومبیلرانی، سوارکاری، قایقرانی، کوهنوردی و غارنوردی و بدنبال آن ایجاد اشتغال و یا بهتر بگوییم اقتصاد ورزشی است.
از طرف دیگر، در صورت تکمیل و بهره برداری سالن 6 هزار نفری و خوابگاه 400 نفری سنندج، زمینه برای میزبانی مسابقات ملی و حتی بین المللی داخل سالنی در کردستان فراهم شده و این مهم نیز در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی استان، تاثیر بسزایی خواهد داشت.
و سخن آخر اینکه، اکنون که دولت به تنهایی قادر به سرمایه گذاری در ورزش کشور و استان کردستان نیست و به تبع آن در ایجاد اقتصاد ورزش نیز ناتوان است، پس نیاز است به گونه ای با دادن مشوق ها، بخش خصوصی را به سمت اقتصادی کردن ورزش در کردستان سوق دهد تا ورزش هم به نوبه خود سهمی در توسعه این استان داشته باشد.
7355/9102
وریا کرمی - خبرنگار مرکز سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.