به گزارش ایرنا، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان معتقدند: افروختن آتش در سنندج رسم نبود اما در برخی از مناطق استان، کودکان و جوانان، خار و هیزم جمع کرده و شب چهارشنبه سوری در پشت بام، حیاط خانه یا داخل کوچه، اقدام به افروختن آتش می کردند.
از مهمترین و رایج ترین رسوم مردم کُرد در چهارشنبه سوری، بیرون رفتن از منزل و حضور در طبیعت و صحرا بوده است که این نشان از توجه گذشتگان به طبیعت و انجام آیین ها در فضایی آرام دارد.
در کنار تمام رسوم مربوط به چهارشنبه سوری در کردستان، مردم دست در دست همدیگر به هه لپه رکی (رقص محلی کُردی) و شور و نشاط می پرداختند تا این آیین را با خوشی و بدور از دغدغه گرامی دارند.
اما سال هاست مواد محترقه و استفاده از مواد آتش زا خطرناک جایگزین رسوم زیبا و بی خطر گذشته شده بطوریکه هر سال در شب چهارشنبه آخر سال در استان کردستان چند نفر مصدوم می شوند.
طبق گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کردستان، سال گذشته در شب چهارشنبه سوری 86 نفر در استان مصدوم شدند البته این جدا از آمار فوتی های ناشی از ساخت مواد محترقه است.
متاسفانه نوجوانان و جوانان به محض نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شروع به استفاده از مواد محترقه و ایجاد صداهای ناهنجار در کوچه، محله و خیابان ها کرده موجبات آزار و مزاحمت را برای مردم فراهم می کنند.
این روزها که بدلیل گرم بودن بازار خریدهای سال نو، جمعیت زیادی در خیابان های شهر حضور دارند، برخی از جوانان این فرصت سوء استفاده کرده و با انفجار مواد محترقه موجب ایجاد رعب و وحشت و مزاحمت برای شهروندان می شوند که گاهی به مصدومیت آنان می انجامد.
برخی از والدین نیز در این مورد دچار اشتباه شده و خود نسبت به تهیه مواد محترقه و خطرناک برای فرزندان اقدام می کنند که این کار خود موجب تشویق کودکان، نوجوانان و جوانان به این سمت می شود.
در این میان اما ساکنان محله قطارچیان سنندج چند سالی است متفاوت تر از دیگر محلات شهر اقدام به برگزاری آیین چهارشنبه سوری می کنند.
آنان بطور دسته جمعی در یکی از کوچه های این محله که وسعت بیشتری دارد گرد هم آمده، آتشی بزرگ را بر پا کرده و به رقص (هه لپه رکی) و پایکوبی می پردازند.
این کار موجب شده ساکنان این محله و حتی محله های اطراف در این مکان جمع شوند از استفاده مواد محترقه و خطرناک فاصله گرفته و این شب را با خاطره ای خوش و به سلامت به پایان برسانند آنچنانکه در این منطقه اثری از مصدومیت و ایجاد اذیت و آزار برای شهروندان وجود ندارد.
به نظر می رسد چنین ایده ای بسیار ارزشمند و در عین حال لذت بخش، هم برای کودکان، نوجوانان و جوانان و هم برای خانواده ها و بزرگسالان خواهد بود و خطری هم شهروندان را تهدید نمی کند.
به هر حال اگر می خواهیم از مصدومیت و سر و صداهای ناهنجار و مزاحمت برای یکدیگر در جشن های آخر سال فاصله بگیریم باید خانواده ها خود نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و مانع برگزاری مراسم خطرناک از سوی فرزندان خود شوند ضمن اینکه رسانه ها نیز با پیام های هشدار دهنده در این امر سهیم باشند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.