به گزارش خبرنگار ایرنا، کودکان کار و خیابانی یکی از قشرهای آسیب پذیر در جامعه به شمار می روند که بدلایلی از جمله فقر اقتصادی بجای حضور در مدرسه، در خیابان ها، معابر و چهار راه ها مجبور به دستفروشی و کارهای دیگر می شوند.
این کودکان بدلیل اینکه در طول روز با افراد زیادی در خیابان مواجه می شوند آسیب های بی شماری آنان را تهدید می کند و ممکن است در دام باندهای قاچاق و مواد مخدر بیفتند.
سازمان بهزیستی به عنوان متولی ساماندهی این کودکان در حد توان خود در این زمینه فعالیت هایی را انجام می دهد اما در این میان موسسات و سمن هایی راه اندازی شده اند و به نوعی بهزیستی را در انجام وظایف یاری می دهند.
برخی از موسسات با مجوز سازمان بهزیستی و برخی با مجوز وزارت کشور در استان ها و شهرهای مختلف با هدف کمک به کودکان کار و خیابانی راه اندازی شده است.
یکی از این موسسات خیریه که با مجوز وزارت کشور در استان کردستان و شهر سنندج برای حمایت از کودکان کار راه اندازی شده، موسسه همراز شمیم باران است.
موسسه همراز شمیم باران به عنوان مرکز حمایت از کودکان کار خیابانی از سال 92 و به همت تعدادی از خیرین و فعالان اجتماعی در سنندج ایجاد و به شماره 395 به ثبت رسید.
این موسسه از سال 93 به صورت تخصصی کار خود را در حوزه کودکان کار آغاز کرد و در این مدت 180 کودک کار را شناسایی و تحت حمایت قرار داده است.
مدیر موسسه همراز شمیم باران روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت چهارمین سالگرد تاسیس این موسسه، فعالیت های انجام شده در این مدت را تشریح کرد.
آزاد هاشمی گفت: هم اکنون 50 کودک زیر 18 سال که در خیابان مشغول بکار بودند زیر پوشش این موسسه قرار دارند و برنامه های مختلف آموزشی، فرهنگی، اردویی، مددکاری و روان شناسی برای آنان پیش بینی و برگزار می شود.
وی تاکید کرد: سال گذشته 80 کودک زیر پوشش این موسسه بودند که تعدادی از آنان از حمایت موسسه خارج و امسال این تعداد به 50 نفر رسیده است.
هاشمی با بیان اینکه علاوه بر برنامه های فرهنگی و آموزشی، از کودکان زیر پوشش و همچنین خانواده های آنان حمایت های مالی و معنوی نیز می شود، افزود: مهمترین کار موسسه در این زمینه، اشتغالزایی برای خانواده ها است تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای چند نفر، سود خالص آن به چرخه مالی موسسه بر گردد.
مدیر موسسه همراز شمیم باران همچنین به منبع مالی موسسه اشاره کرد و گفت: منابع مالی موسسه کاملا مردمی است و از سال 95 هیچگونه کمک دولتی دریافت نکرده ایم و فقط با کمک های خیرین فعالیت های خود را دنبال می کنیم.
وی اظهار کرد: برای جمع آوری کمک های مردمی هیچ صندوقی در سطح شهر، ادارات توزیع نکرده ایم بلکه خیرین بصورت داوطلبانه به موسسه کمک نقدی و غیرنقدی می کنند.
هاشمی یادآور شد: کودکانی که زیر پوشش این موسسه قرار می گیرند بعد از 18 سالگی هم اگر تمایل به ادامه تحصیل نداشته باشند برای یادگری و مهارت آموزی در قالب طرح استاد - شاگردی حمایت می شوند.
وی گفت: بطور میانگین هر کودک کار سالیانه 60 میلیون ریال هزینه دارد اما چون منابع ما محدود و کمک دولتی نیز نداریم امسال حدود 500 میلیون ریال بصورت نقدی و غیرنقدی برای کودکان زیر پوشش موسسه هزینه شده است.
مدیرموسسه همراز شمیم باران در ادامه به تلاش برای پوشش کودکان کارگاهی نیز اشاره کرد و افزود: کودکان کارگاهی به کودکانی اطلاق می شود که زیر 18 سال سن دارند و مشغول فعالیت کارگاهی هستند و بدلیل سن کم در بیشتر مواقع حقوق شان رعایت نمی شود و در معرض خطرات و آسیب های زیادی هستند.
وی اضافه کرد: اکنون در شهر سنندج حدود 400 تا 500 کودک کارگاهی وجود دارد که با دستمزد کم و ساعات کار زیاد مشغول فعالیت هستند و هیچ اقدامی در زمینه ساماندهی این کودکان انجام نشده است.
هاشمی در ادامه به برنامه های آینده این موسسه اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره استانی کودکان کار، راه اندازی کارگاه های تولیدی و اشتغالزایی برای خانواده ها از جمله برنامه هایی است که سال آینده اجرا می کنیم.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار:
7348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.