به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌‏کل استاندارد کردستان، منصور لهونیان روز پنجشنبه در جلسه‏‌ کارگروه تخصصی استاندارد سازی و ارتقای کیفیت کالا و خدمات افزود: امسال 135 مورد بازرسی از آسانسورهای ادارات، بیمارستان‌ها، مجتمع پزشکان و اماکن عمومی صورت گرفت که تعدادی از 30 دستگاه آسانسور بعد از استاندارد سازی رفع پلمب شدند و برای تعدادی دیگر بدلیل عدم اجازه‏ بازرسی پرونده تشکیل شد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در استانداردسازی آسانسور اظهار کرد: برخی ادارات، اماکن عمومی و مسکن مهر همکاری لازم را در استاندارد سازی آسانسور نصب شده با اداره‏‌ کل استاندارد ندارند.
به گفته وی، شهرداری‏های مریوان، دهگلان، کامیاران و دیواندره بدون دریافت تاییدیه ایمنی آسانسور اقدام به صدور پایان کار ساختمانی می‌کنند که لازم است در این خصوص همکاری بیشتری با استاندارد داشته باشند.
لهونیان در خصوص شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده‌ استاندارد در حوزه آسانسور در کردستان گفت: در استان پنج شرکت بازرسی تایید صلاحیت شده‌ سازمان ملی استاندارد ایران فعالیت دارند که ضمن اقدام به بازرسی و کنترل آسانسورهای نصب شده در ساختمان‏ها، مجوز صدور جواز پایان کار عملیات ساختمانی را در صورت انطباق با استاندارد به شهرداری‌های استان اعلام می‏کنند.
مدیرکل استاندارد کردستان از نصب 51 آسانسور دارای تایید ایمنی در ادارات و اماکن عمومی استان در سال 96 خبر داد و ادامه داد: 84 آسانسور نیز در مراکز یاد شده در حال استاندارد سازی هستند.
لهونیان با اشاره به اینکه امسال 687 مورد درخواست بازرسی آسانسور ثبت شده است، اضافه کرد: همچنین 235 گواهینامه ایمنی آسانسور برای آسانسورهای نصب شده در منازل و مجتمع‌های مسکونی صادر شده است.
وی ضمن اشاره به ماده 16 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد یادآور شد: بر اساس این قانون تمامی دستگاه‏‌های اجرایی که به نوعی در صدور مجوز تولید کالا یا ارائه خدمات موضوع این قانون، مسئولیت دارند مکلف هستند هنگام صدور مجوز، متقاضیان را ملزم به رعایت استانداردها و مقررات فنی مربوطه کنند.
وضع قوانین و مقرارت برای تعیین کیفیت و مشخصات مطلوب یک کالا یا خدمات را استاندارد می‌گویند. استانداردها دارای چهار محور مجزا یعنی ماهیت محصولات، امور مدیریتی، ارزیابی ‌و انطباق‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی است.
15 دفتر ارتباط با استاندارد در ارگان ها و دانشگاه های مختلف کردستان فعال هستند و 272 واحد تولیدی فعال و حدود 603 قلم کالا در کردستان تحت پوشش اداره کل استاندارد هستند.
دریافت و تنظیم: وریا کرمی**انتشار: سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.