محمد علی زارعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب شرب هشت روستای شهرستان بیجار به علت افزایش بیش از حد املاح معدنی در سفره های زیر زمینی، از سلامت لازم برخودار نبود.
وی ادامه داد: تا کنون برای پروژه انتقال آب قابل شرب از سفره های زیر زمینی دارای آب سالم برای استفاده مردم این روستاها، بیش از 25 کیلومتر خط انتقال آب و چند حلقه چاه عمیق با صرف هزینه ای افزون بر20 میلیارد ریال، احداث، حفر و به بهره برداری رسیده است.
رئیس اداره آبفای روستایی شهرستان بیجار اظهار کرد: به علت خشکسالی های اخیر، سطح آب های زیر زمینی کاهش یافته است و غلظت آرسنیک، فسفات و نیترات که در آب محلول است بیش از پیش افزایش یافته است.
زارعی خاطرنشان کرد: آب شرب مورد نیاز این روستاها در طول 2 سال گذشته توسط سیستم آب رسانی سیار تأمین می شد که در انتقال و استفاده برای مردم این روستاها، مشکلات متعددی در پی داشت و نگرانی های خاصی ایجاد کرده بود.
او با اشاره به اینکه استاندارد جهانی آب سالم در طول یک سال گذشته سخت گیرانه تر شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته میزان استاندارد غلظت املاح موجود در آب برای استفاده خوراکی، 0.005 درصد بود، ولی در حال حاضر استاندارد جهانی آب سالم، میزان املاح معدنی آب را کمتر از 0.001 درصد تعین کرده است.

** مجتمع های آبرسانی
رییس آبفای روستایی شهرستان بیجار با اشاره به اینکه احداث پنج مجتمع آبرسانی برنامه جدی برای آبرسانی را اجرایی می کند، گفت: این طرح در شهرستان با اعتباری بیش از 65 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی، در مرحله اجرا است و بزودی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
وی عنوان کرد: تاکنون پنج مجتمع آب رسانی، شامل مجتمع روستای خاندانقلی با پوشش 6 روستا، مجتمع روستای اشرف آباد با پوشش 11 روستا، مجتمع روستای شاهگدار با پوشش 27 روستا، مجتمع روستای نورمحمد کندی با پوشش هفت روستا و مجمع روستای سیدان با پوشش 16 روستا، به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به پیشرفت 60 درصدی اجرای پروژه های تأمین آب آشامیدنی سالم در سایر روستاها، ادامه داد: احداث شبکه آب رسانی و اصلاح شبکه های آبرسانی چند روستای دیگر، تا اواسط سال 97 به اتمام خواهد رسید.
شهرستان بیجار با بیش از 218 روستای دارای سکنه و جمعیتی حدود 90 هزار نفر در شرق استان کردستان واقع شده است.
این شهرستان دارای پراکنده ترین روستاهای استان کردستان است. روند مهاجرت از روستا به حاشیه شهرهای کوچک و سایر شهرها و مراکز استان ها در این شهرستان سرعت زیادی به خود گرفته است.
خبرنگار: سید باقر سبحانی** انتشار: امید بهمنی
7350/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.