مسعود روحانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی بازدیدی که با حضور رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و مدیر کل امور آب و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان از پروژه ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به اراضی حاشیه سد گاوشان انجام شده تصمیمات خوبی در این راستا گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه مدیر کل سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کردستان تامین اعتبار لازم برای اجرایی شدن این پروژه را تا پایان سال جاری قطعی دانست است اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه قرار است از طریق صندوق توسعه ملی و یا از طریق منابع استانی تامین شود.
روحانی به اهمیت ایجاد اشتغال پایدار در سطح روستاها و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره و اضافه کرد: با اجرایی شدن و اتمام پروژه مذکور تحولی بزرگ در سطح معیشت و اقتصاد ساکنان روستاهای مذکور ایجاد خواهد شد.
فرماندار کامیاران در خصوص توجیه اقتصادی این پروژه گفت: با توجه به اینکه اراضی مناسب، آبی و باغات روستاهای زیر آب سد گاوشان غرقاب است به همین دلیل اهالی روستاها به صورت فصلی برای کارگری به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند و برای درآمد در اراضی باقیمانده انگیزه بالایی دارند.
به گفته او با ایجاد طرح باغات و غلات امکان اشتغالزایی برای 500 نفر ایجاد می شود که با توجه به اراضی مناسب کشاورزی، باغات و موقعیت منطقه کشاورزان می توانند درآمد بسیار خوبی از محصول به دست آورند.
وی افزود: اراضی آبی موجود در سالهای خشکسالی با مشکل روبرو است و با اجرای طرح اراضی بهبود یافته امکان ایجاد طرحهای خدماتی و صنعتی در منطقه میسر می گردد.
فرماندار کامیاران با اشاره به حجم و تاثیرات پروژه مذکور بر اقتصاد خانوارهای منطقه اظهار کرد: میزان اعتبارات مورد نیاز پروژه خامسان برای انتقال آب به استخر توزیع، بیش از 37 هزار میلیون ریال است و برای احداث خط برگشت پروژه خامسان و احداث تعداد پنج حوضچه جمعاً حدود 11هزار میلیون ریال دیگر جهت تکمیل کل پروژه نیاز است.
روحانی اضافه کرد: در راستای اجرایی شدن این طرح اسکله شناور بر روی سد گاوشان و ایستگاه پمپاژ در روستای پیرمقداد احداث گردیده و خط انتقال آب از ایستگاه پمپاژ تا استخر توزیع آب در روستای پیرمقداد واقع است.
وی افزود: خط برگشت آب از استخر توزیع تا آخرین هدف در اراضی روستاهای پیرمقداد ،خامسان و سنگ سفید می گذرد.
به گزارش ایرنا، روستاهای پیرمقداد با 300 هکتار، خامسان با 600 هکتار و سنگ سفید و چالاوه نیز هرکدام با 100 هکتار اراضی کشاورزی از روستاهایی هستند که از آب سد گاوشان در این طرح بهرمند خواهند شد.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/6108
**خبرنگار: ژاله گرگانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی

**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.