مدیر کل محیط زیست کردستان گفت: مرحله اول سرشماری زمستانه پستانداران وحشی در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان کردستان آغاز شد.

به گزارش ایلنا، عبدالوحید ریاضی فر با بیان این مطلب افزود: برنامه مرحله اول سرشماری زمستانه پستانداران وحشی در استان کردستان با سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده بیجار شروع شد و به صورت متناوب، تمامی مناطق تحت مدیریت و آزاد استان در طول مدت یک ماه، سرشماری می شوند.

وی اظهار داشت: در این سرشماری که با پیمایش خطی و به روش مستقیم انجام می شود، کارشناسان بخش محیط طبیعی و محیط بانان یگان حفاظت این اداره کل در قالب تیم های چند نفره و با استفاده از دوربین چشمی، دوربین عکاسی و تلسکوپ به رصد و سرشماری حیات وحش مناطق می پردازند.

 ریاضی فر گفت:‌این سرشماری به منظور برآورد آمار حیات وحش به ویژه گونه‌های شاخص و شناسایی گونه‌های جانوری، میزان زاد آوری و ترکیب جمعیتی، بررسی وضعیت زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسائیها و تهدیدات آنها انجام می شود که در مدیریت مناسب و بهینه مناطق و زیستگاه های حیات وحش، کاربرد خاص و ویژه‌ای دارد.

وی در پایان افزود: تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز و بی رویه از مهم ترین عوامل تهدیدکننده حیات وحش استان کردستان محسوب می شوند.

استان کردستان دارای 4 منطقه حفاظت شده  و یک پناهگاه حیات وحش شامل منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه  بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت  39 هزار هکتار، پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت 3 هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر به فرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده  است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.