به گزارش خبرنگار ایرنا،حسین الماسی روز سه شنبه در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی در فرمانداری قروه افزود: در شهرستان قروه بیش از سه هزار و 800 نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال بی سواد مطلق وجود دارد که تاکنون 880 در سال جاری جذب شده اند.
به گفته وی از 880 نفر جذب شده در نهضت سوادآموزی 73 نفر آقا و 807 نفر خانم هستند.
وی اظهار کرد: در دوره تحکیم 125 درصد سهمیه و در دوره انتقال 106 درصد سهمیه جذب شده اند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان قروه از دریافت و ثبت مدارک تحصیلی 135 نفر از اولیای باسواد دانش آموزان که مدرک آن ها در سامانه ثبت نشده است خبر داد.
وی گفت: در سال جاری امضای تفاهم نامه سوادآموزی با 13 اداره در قالب پوشش افراد بی سواد این ادارات منعقد شده است.
الماسی افزود: آزمون دوره توانمندسازی آموزش دهندگان با شرکت 196 نفر از آموزش دهندگان شهرستان های قروه، دهگلان و منطقه سریش آباد به مدت پنج روز به صورت سیستمی برگزار شد.
وی از استعلام و کنترل بیش از 30 هزار نفر از مدارک افراد برای تعیین بی سوادان در سامانه سوادآموزی خبر داد و گفت: مرکز یادگیری سوادآموزی در محل دبیرستان میثاق با شرکت 75 نفر از سوادآموزان در دوره های سوادآموزی، انتقال و تحکیم تاسیس شده است.
الماسی با اشاره به اینکه برای 880 نفر از سوادآموزان اقلام آموزشی و کتب رایگان تهیه و توزیع شده است افزود: برای 245 نفر از سوادآموزان دوره سوادآموزی، 226 نفر از سوادآموزان دوره انتقال و 32 نفر از سوادآموزان دوره تحکیم بعد از قبولی در امتحانات مدرک تحصیلی صادر شده است.
فرماندار قروه هم در این نشست با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی یک کار جهادی و وظیفه همگانی است، گفت: این کار مختص به یک فرد خاص و ارگان خاصی نیست بلکه هر یک از اعضای جامعه در ریشه کن کردن بی سوادی باید تلاش کنند.
پرویز کولانی افزود: کلمه نهضت نسبت به احساس تعهد و مسئولیت تاکید کرده است و منظور از مفهوم نهضت متعلق به همه زمان ها و مکان ها است.
به گفته وی گاهی فرهنگ سازی نامناسب باعث عدم رغبت ، انگیزه و جذب بی سوادن شده است که باید با فرهنگ سازی خوب باعث رغبت و مراجعه خانواده ها به نهضت سوادآموزی شد.
کولانی با اشاره به اینکه موضوع سوادآموزی یک کار جهادی است، اظهار کرد: دستگاه‌ها و متولیان امر در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نورزند.
رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان قروه هم گفت: چهارمین مرکز یادگیری سوادآموزی استان در این شهرستان راه اندازی شده است.
عباس حسنی پدرام با اشاره به مشکلات و چالش های پیشرو سوادآموزی در سطح شهرستان قروه افزود: نبود انگیزه در بین سوادآموزان باوجود اعلام پاداش قبولی، ممانعت سرپرست خانواده، همکاری نکردن بعضی از اعضای هیات امنای مساجد و دهیاران جهت اختصاص مکان برای تدریس است.
وی اضافه کرد: نبود اهرم لازم جهت جذب بی سوادان، استقبال نکردن بی سوادان به دلیل شاغل بودن و داشتن این ذهنیت که سواد کارایی لازم در زندگی را ندارد از دیگر مشکلات موجود در این حوزه عنوان کرد.
حسنی پدرام با اشاره به اینکه امروزه شناسایی بی سوادان و تشویق به با سواد شدن نشان از امری بسیار حیاتی و دشوار است گفت: در این مورد همکاری تمامی مسئولان و مردم را می طلبد.
وی افزود: آموزش سواد پایه، زمینه سازی برای یادگیری مادام العمر و آموزش مهارت های لازم در زندگی، آموزش حقوق شهروندی و زمینه سازی برای کارآفرینی و بهبود کیفیت زندگی از اصلی ترین کارکردهای مرکز یادگیری است.
حسنی پدرام تقویت مسئولیت پذیری در جامعه محلی، ایجاد فرصت ها و امکانات یادگیری برابر برای همه افراد محل، ارائه آموزش بر اساس نیاز محلی و منطقه ای با روش های فعال و برگزاری مراسم های دینی محلی و ملی به مناسبت اعیاد و ولادت ها را از دیگر کارکردهای مرکز یادگیری دانست.
در شهرستان قروه مدرک بیش از سه هزار نفر برای مشخص شدن بی سوادان در سامانه سوادآموزی استعلام و کنترل شده است که از این تعداد 880 نفر تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار گرفته اند.
در این شهرستان سه هزار و 800 نفر بی سواد مطلق در سنین 10 تا 49 سال وجود دارند که 60 درصد از این جمعیت در روستاها و 40 درصد در شهرها ساکن هستند.
شهرستان قروه حدود 145 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار:سارا صالحی* انتشار: امید بهمنی
7345/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.