عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: : متاسفانه دولت هنوز بانک اطلاعاتی منظم و دقیقی از یارانه‌بگیران در اختیار ندارد که این مشکل در جریان کاهش یارانه‌بگیران در ادوار پیشین نیز مشکلاتی به همراه آورد.

به گزارش ایلنا، محسن بیگلری با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور به مجلس نسبت به کاهش بودجه‌های عمرانی ابراز نگرانی کرد و گفت: با وجود برخی نقاط مثبت در بودجه امسال نسبت به بودجه سال‌های قبل، متاسفانه بودجه‌های عمرانی با کاهش قابل‌توجهی روبرو بود و این مسئله نگران‌کننده است.

انتقاد از کاهش بودجه‌های عمرانی در لایحه سال ۹۷

وی افزود: تصورمان بر این استوار بود که دولت در لایحه بودجه سال آینده توجه بیشتری به بحث پروژه‌های عمرانی داشته باشد و بودجه مربوط به این بخش را افزایش دهد اما متاسفانه این مهم محقق نشده است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس با بیان این‌که دولت در کاهش بودجه‌های عمرانی از نگاه بخشی و منطقه‌ای پرهیز کرده است، گفت: با این وجود آن‌که شاهد نگاه بخشی در کاهش بودجه‌های عمرانی نبوده و دولت بودجه‌های عمرانی در بخش‌ها و مناطق مختلف کشور را به یک نسبت کاهش داده است اما نفس کاهش بودجه عمرانی مشکلی بزرگ است.

استفاده از ردیف سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای جبران کاهش بودجه عمرانی

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: انتظارمان از دولت این است که برای جبران نقیصه ناشی از کاهش بودجه‌های عمرانی، از ردیف سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام استفاده کند.

وی گفت: به این اعتبار لازم است دولت با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و برنامه‌ریزی برای استفاده از این سرمایه‌گذاری‌ها در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی اقدام کند.

بیگلری

تعداد زیادی از یارانه‌بگیران حذف شده‌اند

بیگلری در پاسخ به سئوال دیگری در مورد رویکرد دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۹۷ کل‌کشور خاطرنشان کرد: به هر حال تعداد شهروندانی که دولت بنا دارد در جریان لایحه بودجه سال آینده از مجموع یارانه‌بگیران کسر کند، بسیار زیاد است.

دولت بانک اطلاعاتی دقیقی درمورد یارانه‌بگیران در اختیار ندارد

وی افزود: متاسفانه دولت هنوز بانک اطلاعاتی منظم و دقیقی از یارانه‌بگیران در اختیار ندارد که این مشکل در جریان کاهش یارانه‌بگیران در ادوار پیشین نیز مشکلاتی به همراه آورد و شاهد بودیم بسیاری از شهروندانی که تنها درآمدشان همین یارانه‌ها بوده، با حذف یارانه روبرو شده و همچنین تعدادی از کسانی که یارانه‌شان حذف شده بود، به لحاظ اقتصادی زیر خط فقر به‌سر می‌بردند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین اعلام کرد: اگر دولت بانک اطلاعاتی مدونی در اختیار داشت و به‌عنوان مثال افراد دارای درآمد بیش از ۴ میلیون در ماه را از جمع یارانه‌بگیران حذف می‌کرد، منطقی بود اما مسئله این است که این بانک اطلاعاتی تکمیل نیست و دولت اطلاعات دقیق درمورد یارانه‌بگیران ندارد.

امکان بازنگری در لایحه بودجه از جانب دولت میسر نیست

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس همچنین در واکنش به تاکید رییس دفتر رییس‌جمهوری درخصوص بازنگری دولت در بحث عوارض خروج از کشور که با انتقادات بسیاری مواجه شد، و در پاسخ به این سوال که آیا اساساً دولت قادر به بازنگری در لایحه بودجه پس از تقدیم به مجلس است یا خیر، گفت: البته انتظار ما این است که دولت در این زمینه بازنگری کند اما بنابر قانون امکان بازنگری در لایحه بودجه ازسوی دولت پس از آن‌که تقدیم مجلس شد، میسر نیست.

لزوم بازنگری مجلس در مورد عوارض خروج از کشور

بیگلری در پایان تصریح کرد: فارغ از این مسائل، آن‌چه مسلم است این بخش از لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور که به عوارض خروج از کشور مربوط است، نیاز به اصلاحات و بازنگری دارد که طبیعتاً این اصلاحات در مجلس و از طریق کمیسیون تلفیق بودجه انجام می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.