بە گزارش ایرنا از پایگاە اطلاع رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا روز سه شنبه در جلسە ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای برنامە ریزی و توسعە استان اظهار کرد: همە در مقابل عقب ماندگی‌های استان مسئولیت دارند و بر همین اساس ضروری است مدیران با کار و تلاش مضاعف و جهادی برای پر کردن شکاف‌های توسعەای تلاش کنند.
وی حضور قرارگاە پیشرفت و سازندگی سپاە برای محرومیت زدایی از روستاهای کردستان را امری مبارک اعلام کرد و افزود: سپاە پاسداران انقلاب اسلامی بویژه قرارگاە سازندگی بە کمک دولت آمدەاند و یاری رسان دولت برای توسعە روستاها در بخش های مختلف هستند.
مرادنیا بە عرصە آمدن سپاە برای سرعت گرفتن روند توسعە و محرومیت زدایی از روستاها را نشان کم کاری مدیران در گذشتە دانست و تاکید کرد: اگر مدیران در قبال امورات و وظایف خود بە درستی و با توان کار می کردند هم اکنون وضعیت استان بە گونە دیگری بود.
استاندار کردستان مدیران را بە حضور بیشتر در وزارتخانەهای مربوطە برای پیگیری مسایل استان فراخواند و گفت: مدیران حداقل یک روز در هفتە را بە حضور در وزارتخانەها اختصاص دهند و با ارائه آمار و ارقام گویا مسئولان را مجاب بە کمک بە کردستان کنند.
وی مشکلات استان درحوزەهای مختلف را زیاد و مدیران را بە پرهیز از بی تفاوتی توصیە کرد و ادامە داد: در شرایط امروز کردستان بی تفاوتی گناهی بزرگ است و باید کار و تلاش مضاعف در این دولت برای منطقە انجام شود.
مرادنیا وجود بروکراسی و فرآیندهای دست و پاگیر اداری را از معظلات استان برشمرد و اضافە کرد: مدیران نباید خیلی خود را درگیر پیچ و خم ها و راهروهای تو در توی اداری کنند بلکە لازم است ضمن پایبندی بە قانون با همراهی دستگاه های نظارتی راە حل های مناسب برای اجرای درست امور پیدا کنند.
وی یادآور شد: هم اکنون نوعی بیگانگی در نگرش دستگاەها بە هم وجود دارد کە ضروری است این نوع نگرش حذف و دستگاەها با هم افزایی بە فکر رشد کردستان باشند.
استاندار کردستان یکی از دلایل موفقیت جهاد در اوایل انقلاب را گیر نکردن در مسایل بروکراسی دانست و از مدیران خواست از ریسک پذیری و خطر کردن نهراسند.
مرادنیا سپاە را مجموعەای توانمند و دارای امکانات خاص برای کمک بە توسعە دانست و گفت: یقین دارم اقدامات سپاە در قالب قرارگاە پیشرفت و سازندگی برای رفع محرومیت موفق و بە نتیجە مطلوب خواهد رسید.
قرارگاە پیشرفت و سازندگی سپاە قرار است در 300 روستای استان کردستان در شهرستان های بیجار و سروآباد طرح محرومیت زدایی را در بخش های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اجرا کند.
** توسعە روستاها در برنامە ششم توسعە با جدیت مد نظر قرار گرفتە است
رئیس سازمان مدیریت و برنامە ریزی استان کردستان نیز در این آیین توسعە روستاها را یکی از محورهای اساسی در برنامە ششم توسعە و دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: دولت چند کار ویژە برای توسعە روستاها در کشور مد نظر دارد کە باید در طول برنامە ششم 25 هزار روستا در بخش‌های مختلف توسعە پیدا کنند.
بهرام نصراللهی‌زادە اظهار کرد: سهم استان کردستان از طرح توسعە روستا ٨35 روستا است کە با اجرای کامل این طرح سیمای اکثر روستاهای کردستان متحول می شود.
وی حاشیە نشینی را از مشکلات عمدە استان و خصوصا شهر سنندج اعلام کرد و ادامه داد: دلیل عمدە این حاشیە نشینی و رشد آن مهاجرت روستاییان بە دلیل نبود امکانات و زیرساخت های مناسب و اشتغال قابل قبول در روستاها است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان طرح قرارگاە پیشرفت و سازندگی سپاە در کردستان را ستودنی دانست و افزود: این کار چون مشارکتی، با مردم و برای مردم است امید است در کمترین زمان بە نتیجە دلخواە و پیش بینی شدە برسد.
نصرالهی زاده با انتقاد از اینکە ما روستاهای مان را رها کردەایم، گفت: لازم است روستانشینان نیز از همان رفاە و امکانات شهرها برای ماندگاری در روستاها برخوردار باشند.
وی افزود: هم اکنون در 2 شهرستان بیجار و سروآباد شاهد رشد منفی جمعیت هستیم و انتظار می رود با اقدامات قرارگاە پیشرفت و سازندگی سپاە کە با همکاری و هماهنگی دولت پروژەها را پیش می برند روند رشد منفی جمعیت متوقف شود.
نصراللهی زادە اضافە کرد: اگر ما در روستاها امکانات مناسب و اشتغال قابل قبول ایجاد کنیم قطعا کسانی کە مجبور بە مهاجرت بە شهرهای استان و دیگر استان ها شدەاند، باز خواهند گشت.
وی با اشارە بە اینکە در سند جامع توسعە استان کە تهیە کردەایم محورهای توسعە هر شهرستان کاملا مشخص شدە است، اضافە کرد: ما برنامە داریم کە محورهای توسعە را در همە دهستان‌های استان مشخص و برای آن برنامە داشتە باشیم.
طبق اعلام فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان در ابتدای سال جاری سهمیه قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان برای اجرای طرح ها، بیشتر از سه برابر شد و سهمیه اجرای برنامه های مختلف در 16 دهستان این استان تعیین گردید.
استان کردستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
دریافت و تنظیم: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.