مدیرکل زندان‌های کردستان گفت: پیشگیری از وقوع جرم راهکاری اساسی در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌هاست.

به گزارش ایلنا، اسحاق ابراهیمی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان قضایی کشور دانست و گفت: افزایش جمعیت کیفری، از سویی کیفیت و کمیت فعالیت های اصلاحی و تربیتی در زندان ها را به چالش خواهد کشاند و از سوی دیگر موجب گسترش آسیب های فراوانی در جامعه بالاخص خانواده های زندانیان خواهد شد.  

وی هدف از مجازات حبس را بازسازگاری اجتماعی و توانمندسازی افراد مجرم برای بازگشت به جامعه دانست و افزود: زندانیان در طول مدتی که در زندان به سر می برند با شرکت در کلاس های مختلف اصلاحی و تربیتی از جمله کلاس‌های اشتغال و حرفه آموزی، قرآنی و عقیدتی، ورزشی، مهارت‌های اساسی زندگی و... آمادگی‌های لازم برای حضور شرافتمندانه در جامعه را کسب می کنند.

 ابراهیمی اظهار داشت: هرچند زندانبانان با اقتدار و قدرت و علی رغم محدودیت های موجود در حوزه امکانات و نیروی انسانی، وظایف خود را به درستی انجام می دهند، اما چنانچه کلاس هایی که زندانیان در آن شرکت داده می شوند برای تعداد متعادلی از آنان به اجرا درآید قطعا اثربخشی آن نیز دوچندان خواهد شد که این مهم در گرو کاهش جمعیت کیفری زندان هاست.  

این مقام مسئول بازدید قضات و مسئولان قضایی از زندان‌ها را دارای نقش بسزایی در کاهش جمعیت کیفری این مراکز دانست و بیان داشت: حضور مقامات قضایی در زندان ها علاوه بر تسریع در روند پیگیری پرونده های قضائی زندانیان ، باعث کاهش بار و فشار روانی در مددجویان خواهد شد و تحمل حبس را نیز برای آنان آسانتر می کند.  

 مدیرکل زندانهای کردستان حرکت در مسیر پیشگیری از وقوع جرم را راهکاری اساسی در نیل به سیاست های کاهش جمعیت کیفری زندانها دانست و گفت: آموزش آحاد مردم جامعه در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری خواهد نمود چراکه شواهد حاکی از آن است که ناآگاهی مردم نسبت قوانین و مقررات زمنیه ارتکاب جرم در بسیاری از افراد را به وجود می آورد.  

مدیرکل زندانهای کردستان بیکاری، فقر و مسائل اقتصادی را بی تاثیر در وقوع جرم و افزایش جمعیت کیفری زندانها ندانست و بیان کرد: وضعیت معیشتی مردم یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی آنان در اجتماع را شامل می‌شود و بروز مشکل در این بخش، مسائل و معضلات بسیاری را به وجود می‌آوردکه از آن جمله می توان به وقوع جرم اشاره کرد، بنابراین بهره‌مندی آحاد جامعه از رفاه نسبی در راستای پیشگیری از وقوع جرم ضروری به نظر می رسد.  

ابراهیمی همچنین تقویت باورهای دینی مردم را از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم دانست و در این باره گفت: با نگاهی به آموزه های دینی می بینیم که آنچه امروزه از آن به عنوان پیشگیری از جرم یاد می شود، در تار و پود پیام های آسمانی و رهنمودهای انبیا و اولیا الهی بوده است و از سوی دیگر با کمی تامل در پیرامون خود متوجه خواهیم شد آن دسته از افرادی که مسائل دینی را بیشتر مورد توجه قرار می دهند کمتر به تخلف روی می آورند که این موضوع اهمیت توجه به مسائل دینی در جهت پیشگیری از وقوع جرم را گوشزد می نماید.   

مدیرکل زندانهای کردستان جامعه را همانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر مرتبط دانست و تاکید کرد: بر کسی پوشیده نیست که افزایش جرم در جامعه و به تبع آن افزایش جمعیت کیفری زندانها آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و از آنجائیکه تمام قسمت های جامعه همچون حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل می باشند، این آسیب ها می تواند تهدیدی برای کل جامعه باشد، لذا در این راستا مردم، مسئولان و دست اندرکاران می بایست با تعامل، هم فکری و هم اندیشی تمام توان خود را در جهت پیشگیری از وقوع جرم که نهایتا به کاهش جمعیت کیفری زندان ها منجر می شود، بکار گیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.