به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، محمد صدیق کریم پور روز دوشنبه افزود: یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه به 2 زبان فارسی و کُردی در بخش های داستان، داستان کودکان، نوجوانان و وتار برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد: بعد از اعلام نظر هیات داوران و بازخوان جشنواره ٦٠ اثر در بخش داستان کُردی و فارسی، ٦ مقاله و هفت اثر در بخش ادبیات کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره با هم رقابت می کنند.
کریم پور یکی از بزرگترین هدف های این جشنواره را ایجاد پلی محکم بین ادبیات فارسی و کُردی اعلام کرد و یادآور شد: بخش اصلی جشنواره داستان و بخش مقاله و ادبیات کودک و نوجوان به عنوان بخش جانبی مدنظر است.
وی تجلیل از شخصیت‌های برجسته داستان نویسی را یکی از برنامه‌های جشنواره امسال اعلام کرد و گفت: در این جشنواره از فتاح امیری بخاطر خدمات ارزشمندش به داستان و رمان کُردی و از حسین میرعابدینی بخاطر خدماتش به ادبیات فارسی تجلیل می ‌شود.
به گفته وی، در جشنواره‌های قبلی، رمان نویسان برجسته ادبیات فارسی و کردی سراسر کشور شرکت داشتند که امسال هم شخصیت‌ها و نویسنده‌های بزرگ داخلی و خارجی برای حضور در جشنواره دعوت شده اند.
دبیر اجرایی جشنواره سراسری داستان بانه بررسی ادبیات داستانی کشور در بطن اجرای جشنواره داستان و تبادل آرا در این خصوص، تشویق داستان نویسان به ارائه آثارشان، ایجاد فرصتی برای ظهور و نمو خلاقیت هایی که مجال بروز پیدا نکرده اند، کشف استعدادهای ادب داستان و معرفی برترین های این عرصه و برخورد با اثر به عنوان یک ارزش را از جمله اهداف کلی یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه برشمرد.
کریم پور ادامه داد: تلاش برای تقویت نکات قوت داستانی و انعکاس آن، بازنگری آثار وسعی در جبران نقاط ضعف موجود و لزوم نگرش جامع بینانه برای برآورد کردن خسارت و شناخت آسیب های وارده به ادبیات داستانی کشور علی الخصوص داستان کُردی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی همچنین فراهم نمودن زمینه ای در این مقطع از زمان و غنیمت شمردن آن برای ایجاد گفتمان کُردی، بهره گیری کافی از گفت و گو ها، مصاحبه ها و نشست های اساتید پیشکسوت در بطن جشنواره در جهت انتقال تجربیات و نظرات و معلومات شان به نسل نو هنرمندانی که تازه پا به عرصه این هنر نهاده اند، اعلام حسن نیت نمایندگان ادبی این خطه به همه اقوام ایرانی در راستای همکاری و نفی هرگونه سیاست و جناح گرایی در ادبیات و هنر را از دیگر اهدافی ذکر کرد که جشنواره داستان بانه در راستای آن برگزار می شود.
وی در خصوص داوران و هیات بازخوان این دوره از جشنواره گفت: محمد رحیمیان، ناصر یزدانی و امید رحمانی بازخوان جشنواره در بخش ادبیات داستان فارسی و همچنین در بخش ادبیات داستان کُردی مراد اعظمی، امجد غلامی و محمدصدیق کریم پور داستان ها را بازخوانی و داوری اولیه کردند.
کریم پور اضافه کرد: در بخش مقالات مسعود بیننده، فواد جهانی و فریا یونسی و در بخش ادبیات کودک و نوجوان، نسرین جعفری و لیلا صالحی و شریف محمدی داستان ها را بازخوانی و داوری کرده اند.
یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه 21 تا 23 آذر به دبیری جلال قلعه شاخانی در مجتمع فرهنگی ارشاد بانه برگزار می شود.
دریافت و تنظیم: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.