امین مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت و با حضور گروه های مولودی خوان برتر استان 11 آذر ماه امسال و مصادف با 13 ربیع الاول، بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور یادواره مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی در مسجد قبای بهاران سنندج برگزار می شود.
وی افزود: حوزه هنری کردستان از سال 1383 و در راستای تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و در ایام پرخیر و برکت ربیع الاول و هفته وحدت با برگزاری مراسم مولودی خوانی ویژه مناطق کردنشین میلاد حضرت رسول (ص) و سلاله پاکش امام جعفر صادق (ع) را گرامی می دارد.
رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: در این مراسم اشعار عارف نامی کُرد سید بهاءالدین شمس قریشی در وصف زندگانی حضرت رسول اکرم (ص) در کتاب مولودنامه که مشتمل بر 9 بخش است توسط گروه های مولودی خوان و با دف نوازی دف نوازان قرائت می شود.
به گفته وی برگزاری این مراسم و حضور باشکوه مردم با ایمان و متدین منطقه در آن نشان از عمق ایمان و وابستگی دینی مردم استان حول محور حضرت رسول اکرم (ص) دارد و برادری و اخوت مردم استان در جشن های هفته وحدت همانند خاری در چشم دشمنان وحدت مسلمین و گروه های تکفیری خواهد بود.
مرحوم سید بهاءالدین شمس‎قریشی ملقب به شمس‎الاشراف سنندج و متخلص به 'شمس'، فرزند سیدمحمد پاوه‌ای است که در سال 1293 هجری قمری در روستای 'سه‌ردی' شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و بنا به رسم و آیین آن زمان، برای فراگیری علم و دانش فقهی به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساکن شد.
شمس‌قریشی خالق آثاری چون 'مولودنامه'، 'معراج‌نامه'، 'شمس‌العقاید' و اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، کُردی و عربی است.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: امید بهمنی
7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.