مدیرکل زندان‌های استان کردستان گفت: توجه به کرامت انسانی زندانیان پیش نیاز ورود به فعالیت های اصلاحی و تربیتی است.

به گزارش ایلنا، اسحاق ابراهیمی‌حفظ کرامت انسانی‌زندانیان را ضروری دانست و گفت: در زندان‌های کردستان توجه به حقوق شهروندی و کرامت انسانی مددجویان به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم در اجرای فرآیند حساس و دشوار اصلاح و تربیت به شمار می رود.

وی افزود: حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسانی زندانیان نماد اصلی زندانبانی اسلامی است.

مدیرکل زندان های کردستان عنوان کرد: اهمیت و جایگاه «کرامت زندانیان» در مراکز اصلاحی و تربیتی آن چنان دارای اهمیت است که واحدی تحت عنوان «دفتر حمایت از حقوق شهروندی زندانیان» در ادارات کل زندانهای سراسر کشور دایر شده که از جمله وظایف این واحدها می توان به مطالعه، بررسی و پیگیری موارد نقض حقوق شهروندی در زندانها اشاره کرد.

وی گفت: از آنجائی که در زندانبانی اسلامی همواره بر «حقوق شهروندی زندانیان» تاکید می شود لذا واحد حمایت از حقوق شهروندی زندانیان، کتابچه‌هایی تحت عنوان «آشنایی با حقوق شهروندی زندانیان» تهیه و در زندان ها در اختیار مددجویان قرار داده است تا به این طریق با تکالیف و حقوق خود آشنایی پیدا کنند.

ابراهیمی افزود: در ماده 44 از آئین نامه سازمان زندان‌ها نیز به طور کامل به موضوع حقوق شهروندی زندانیان پرداخته شده و موضوع کرامت انسانی زندانیان پیش نیاز ورود به برنامه های اصلاحی و تربیتی است.

وی ادامه داد: روسا و پرسنل زندان ها همواره با داشتن رفتاری انسانی و دلسوزانه با مددجویان و رفع نیازها و برطرف کردن مشکلات آنان، این تفکر را که اهداف متعالی و بزرگی در پس مجازات حبس در زندانها نهفته است ایجاد کرده و به این ترتیب مددجویان، با انگیزه و عزم جدی در فعالیت ها و برنامه های اصلاحی و تربیتی از جمله کلاس های فرهنگی و تربیتی، قرآنی، ورزشی، کتابخوانی، حرفه آموزی و ... حضور پیدا کرده و اینگونه است که برنامه های اصلاحی و تربیتی موثر واقع شده و شاهد کاهش بازگشت مجدد زندانیان به زندان هستیم.

زندان‌ جامعه ای کوچک اما با تمامی نیازهای یک جامعه بزرگ است

این عضو شورای قضائی استان، زندان ها را جامعه‌ای کوچک اما با نیازهای متنوع دانست و بیان کرد: چه بسا اهمیت برخی از این نیازها بیش از جوامع خارج از زندان باشد.

وی ادامه داد: زندان مجموعه ای است محدود و بسته و از آنجائی که افرادی که در آن نگهداری می شوند همگی عضوی از جامعه بزرگ خارج از زندان نیز شناخته اند لذا توجه جدی به نیازهای مختلف مادی و معنوی و پرکردن اوقات قراغت آنان جهت جلوگیری از تبادل افکار مجرمانه و کاهش آسیب های اجتماعی از ضروریات اجتناب ناپذیر است؛ در همین راستا تفکیک و طبقه بندی زندانیان و برنامه ریزی در جهت آموزش آنان جزو تکالیف سازمانی بوده که در زندان های کردستان با بسیج همه منابع و امکانات و استفاده از ظرفیت های موجود اقدامات ارزشمندی در حال انجام است.

طبقه بندی مددجویان بر اساس پارامترهای مختلف در زندان ‎ های استان

ابراهیمی در خصوص نحوه نگهداری مددجویان در مراکز اصلاحی و تربیتی استان گفت: هر زندانی به محض ورود به زندان در مرکزی تحت عنوان «واحد تشخیص و طبقه بندی» نگهداری می شود که در این واحد توسط مددکاران و کارشناسان مختلف حوزه پزشکی و روانشناسی تحت آزمایش های مختلف پزشکی، روانپزشکی و آزمون های روانشناسی قرار گرفته و میزان سلامت جسمی و روانی، معلومات و اطلاعات مذهبی و علمی آناندر جهت شناخت شخصیت آنان بررسی و طبقه بندی می شوند.

مددجویان زندان های کردستان بر اساس استعدادهای‌شان تحت آموزش قرار گرفته‌اند

مدیرکل زندان‌های استان از فراهم‌بودن امکانات آموزشی‌مناسب برای زندانیان در جهت تحقق حقوق شهروندی آنان نیز سخن به میان آورد و اظهار کرد: با توجه به تعاملات خوب و هدفمند میان زندان‌ها و دستگاه های مختلف از جمله ادارات فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، صنایع دستی و گردشگری و ... خوشبختانه خدمات قابل قبولی به زندانیان ارائه می شود.

ابراهیمی در این خصوص بیان کرد: در سایه این تعاملات و در شش ماهه اول سال جاری در زندان های استان شاهد حضور  سه هزار و 551 نفر از مددجویان زندان های استان در کلاس های احکام، عقاید و نهج البلاغه، 2 هزار و 636 نفر از زندانیان در مسابقات و برنامه های ورزش همگانی و یک هزار و 145 نفر در المپیاد ورزشی که در مهرماه سال جاری برگزار شد بودیم و 150 نفر نیز در برنامه‌ها و فعالیت‌های هنری از جمله خطاطی، عکاسی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین 58 نفراز مددجویان زندان‌های استان نیز در کلاس‌های سواد آموزی شرکت کرده و باسواد شده اند که در این راستا 32 نفر از آنان نیز در سایر مقاطع در حال ادامه تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.