به گزارش ایرنا، کردستان به علت قرار گیری در منطقه ای کوهستانی هر سال شاهد کشت زودهنگام و برداشت دیرهنگام گندم است که این مساله باعث می شود مدت زمان بین برداشت و کشت به کمتر از سه تا چهار ماه کاهش یابد.
در این بین پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده برای کشاورزان استان مهمترین رویکرد در شروع کشت پاییزه سال بعد است که برای جلوگیری از کاهش سطح کشت با پیگیری مسئولان و توجه وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون گندمکاران استان 86 درصد از مطالبات شان بابت فروش این محصول را دریافت کرده اند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان با بیان اینکه میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان هم اکنون به 525 هزار و 405 تن رسیده است، افزود: ارزش این میزان محصول حدود 6 هزار و 869 میلیارد و 72 میلیون ریال است که تاکنون حدود پنج هزار و 924 میلیارد و 630 میلیون ریال آن پرداخت شده است.
جمال صالحی تاکید کرد: میزان مطالبات پرداخت شده گندم به کشاورزان این استان با 86 درصد، حدود 28 درصد از میانگین پرداخت شده به کشاورزان در کشور بالاتر است که عمده علت بالا بودن میانگین پرداختی در این استان شرایط اقلیمی و حمایت از کشت پاییزه است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه هم اکنون کشاورزان استان 944 میلیارد و 441 میلیون ریال از دولت بابت محصول خود طلب دارند انتظار می رود طبق برنامه اعلام شده از سوی وزرات جهاد کشاورزی این بدهی نیز تا پایان این ماه (آبان) پرداخت شود.
صالحی میزان پرداختی وجوه نقد به گندم کاران استان کردستان را نسبت به سایر استان ها خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: کشاورزان کردستان هر سال برداشت خود را به علت کوهستانی بودن منطقه دیر شروع می کنند و کشت پاییزه را زودتر از برخی استان ها انجام می دهند لذا پرداخت به موقع بهای محصول گندم ابزاری برای حمایت از آنان در کشت گندم پاییزه است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان تاکید کرد: کاهش میزان کشت گندم برخلاف سیاست های دولت برای تامین امنیت غذایی بود که در سال جاری برای جلوگیری از این خسارت احتمالی بیشتر از میانگین کشور به گندمکاران استان پرداخت شده است.
به گفته وی، جایگزینی نهاده های کشاورزی به گندم کاران بابت طلب آنان از دیگر برنامه های اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی برای جبران تاخیر پرداخت وجوه گندم است.
وی گفت: در سال جاری میزان حمل گندم مازاد بر مصرف استان حدود 280 هزار تن بود و اکنون موجودی گندم در انبارهای استان نیز 540 هزار تن است.
وی اضافه کرد: با توجه به مصرف 180 هزار تنی گندم در هر سال در استان کردستان، ذخیره 540 هزار تنی در انبارها جوابگوی نیاز 30 ماهه استان است.
به گزارش ایرنا، امسال 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال را با لحاظ درجه پاکی گندم از دهه اول تیر انجام دادند.
استان کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.
هر سال بیش از 550 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم می رود.
استان کردستان بدلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.