علیرضا منتشلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به عدم تشکیل کمیته بحران به منظور تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس در شرایطی که میزان آلودگی هوا 9 برابر حد مجاز بود، صبح امروز دانش آموزان راهی مدارس شدند.
وی افزود: با افزایش شدت آلودگی هوا، دیگر امکان تعطیلی مدارس قبل ساعت 12:30 وجود ندارد به همین خاطر به مدیران مدارس توصیه کردیم انجام فعالیت های ورزشی دانش آموزان در فضای باز را بخاطر حفظ سلامت دانش اموزان تعطیل کنند و زنگ تفریح را نیز در سالن های مدرسه مدیریت کنند.
منتشلو در خصوص تعطیلی مدارس در نوبت بعد از ظهر نیز گفت: تعطیلی مدارس در نوبت بعد از ظهر به تصمیم مسئولان استان بستگی دارد و هر گونه تصمیمی در این خصوص اطلاع رسانی می شود.
وی با اشاره به اطلاعیه شماره 18 هواشناسی کردستان در خصوص وضعیت جوی استان یادآور شد: این اطلاعیه که روز گذشته منتشر شد تنها در زمینه ابرناکی آسمان، ورزش باد و کاهش دما هشدار داده بود و هیچ اشاره ای به پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا نداشت.
مدیرکل هواشناسی کردستان نیز گفت: اطلاعیه تنها برای اعلام وضعیت جوی استان بود و در خصوص آلودگی و سنجش میزان آلودگی هوا ارگان های دیگری که مجهز به دستگاه سنجش هستند باید اطلاع زرسانی کنند.
طالب حیدری افزود: از چند روز گذشته هواشناسی کردستان در خصوص تشکیل موج گرد و غبار در استان های نینوا، صلاح الدین و الانبار عراق و احتمال نفوذ این پدیده به آسمان استان اطلاع رسانی کرده بود.
وی اضافه کرد: پدیده گرد و غبار بدلیل ماندگاری و تاثیرات روی اقشار خاص، مانند سایر پدیده های هواشناسی از جمله سیل نیست که در مدت زمان کوتاهی اتفاق بیافتد، بلکه باید دستگاه های عضو کمیته بحران در خصوص آن تصمیم گیری کنند.
حیدری اظهار کرد: در این مواقع باید جلسه کمیته بحران در استان تشکیل شود و دستگاه های عضو این کمیته اطلاعات و داده های آماری خود را ارائه دهند تا کمیته به یک نتیجه برسد و سپس نتایج جلسه برای اخذ تصمیم در مورد تعطیلی مدارس به استانداری ارجاع شود.
به گفته مدیرکل هواشناسی کردستان، با وجود شدت آلودگی هوا امروز فراخوانی برای تشکیل کمیته بحران داده نشد.
رئیس اداره امور آزمایشگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان آلودگی هوای سنندج صبح سه شنبه از رسیدن آلودگی هوا به 9 برابر حد مجاز (500 شاخص آلودگی هوا) و قرار گیری در وضعیت خطرناک خبر داد.
کژال حبیب زاده افزود: این وضعیت هوایی برای تمامی افراد خطرناک است و به بیماران قلبی و عروقی و افرادی که مشکلات تنفسی دارند توصیه می شود از منزل خارج نشوند.

**شاخص AQI استاندارد هوا در شاخص PM2.5 عدد صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم ، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم و 201 تا 300 نیز بسیار ناسالم و 301 تا 500 نیز خطرناک است.
آلودگی هوای این چهار روز ناشی از ذرات PM 2.5 بوده است، ذرات 2.5 میکرون برای سلامت مردم ضرر بیشتری از ذرات 10 میکرون دارد چون تا عمق ریه ها نفوذ می کند و ماندگاری بیشتری نیز در هوا دارد.
**در سال تحصیلی جدید (97 - 96) 285 هزار دانش آموز کردستانی در سه هزار و 700 مدرسه شهری و روستایی مشغول تحصیل هستند که 151 هزار نفر از این تعداد را دانش آموزان دوره ابتدایی تشکیل می دهند.
موجی از گرد و غبار از چند روز گذشته وارد آسمان غرب کشور شده و که این موج استان کردستان را تحت تاثیر قرار داده و با کاهش دید افقی مشکلات را برای مردم ایجاد کرده است.
خبرنگاران: افسانه گلباخی - عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/ 7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.