دکتر کامبیز حسن زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سال 90 با کمبود حدود 300 قلم دارو در کشور و به تبع استان ها مواجه بودیم، اظهار کرد: اکنون کمبود دارو به کمتر از 20 قلم کاهش یافته است.
وی سهمیه داروی استان کردستان را 1.5 درصد نیاز کشور به دارو اعلام کرد و افزود: شرکت های توزیع و پخش دارو با توجه به نیاز دارویی به خوبی توانسته اند داروی مورد نیاز را تامین و توزیع کنند.
دکتر حسن زاده با اشاره به اینکه توزیع برخی داروهای خاص تنها با تجویز و نسخه پزشک معالج در داروخانه امکانپذیر است، یادآور شد: فروش هر نوع دارو غیر از داروهای OTC از سوی داروخانه ها ممنوع و غیر مجاز است.
وی با اشاره به اینکه داروی سفتریاکسون دارویی است که به اشتباه در کشور برای هر عفونتی از جمله سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گرفت، تاکید کرد: تزریق سفتریاکسون باید حتما توسط افراد مجرب و در مراکز درمانی مجهز به سیستم احیای بیمار تحت نظارت پزشک انجام شود.
وی بروز شوک های ناشی از واکنش های ازدیاد حساسیت، اختلالات کبدی و صفراوای، اختلالات خونی و واکنش های شدید پوستی در نواحی مختلف بدن را از عوارض مهم تزریق سفتریاکسون برشمرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: همه داروخانه ها موظف هستند به استثنای داروهای OTC که مجاز به فروش آن هستند تنها طبق نسخه پزشک، دارو بفروشند در غیر این صورت متخلف محسوب می شوند و یا متخلفان برابر قانون برخورد می کنیم.
دکتر حسن زاده با اشاره به اینکه OTC به معنی فروش دارو بدون نسخه است و براین اساس، افراد بدون تجویز و نسخه پزشک هم می‌توانند از داروخانه‌ها این نوع داروها را تهیه کنند، گفت: داروخانه ها مجازند به منظور برطرف کردن و تخفیف علائم برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، دارو در اختیار مردم قرار دهند.
به گفته وی، آسپرین، ایبوبروفن، استامینوفن، آنتی هیستامین، آلومینیوم ام اجی، اکسپکتورانت، او ار اس و برم هگزین جزء داروهای OTC هستند که فروش آنها در داروخانه ها بدون نسخه پزشک آزاد است.
وی اضافه کرد: توزیع داروی استان کردستان تحت نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی از سوی شرکت های توزیع که دارای مجوز فعالیت هستند، انجام می شود.
هم اکنون 148 داروخانه در استان کردستان مجوز فعالیت دارند و داروی مورد نیاز بیماران را تامین و توزیع می کنند.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.