به گزارش خبرنگار ایرنا عصر روز پنجشنبه نخستین جشنواره غذاهای سنتی و محلی در شهر بوئین بانه با همکاری مرکز بهداشت بانه و همت بانوان این شهر و با هدف آشنایی بیشتر و حفظ فرهنگ مصرف غذاهای بومی و محلی در سالن ورزشی شهر بوئین بانه برگزار شد.
در این جشنواره انواع غذاهای محلی مانند کلانه، دوو کلیو، بواردو، دلمه، شلکینه، کوفته محلی، انواع حلوای، و انواع میوه ها و سبزیجات خشک شده، انواع مربا با میوه های محلی و دوشاب در معرض دید عموم قرار گرفت.
بخشی از این جشنواره به بازی های محلی مانند گوروی بازی و صنایع دستی نجاری، سبد بافی، قالی باقی و منجوق دوزی اختصاص یافته بود که زنان و مردان هنرمندان کارهای هنری خود را به نمایش گذاشته بودند.
در بخش دیگر این جشنواره از همه افرادی که در اجرای این جشنواره همکاری کرده بودند با اهدای جوایزی تجلیل شد.
ذائقه کودکان باید به سمت غذاهای بومی و محلی سوق دهیم
در حاشیه این جشنواره رئیس مرکز بهداشت بانه رئیس مرکز بهداشت بانه گفت: غذاهای محلی و سنتی به لحاظ مزه و بو دارای تنوع زیادی است و نسبت به غذاهای که امروز در بازار عرضه می شود سالم تر و ارزش غذایی بیشتری دارند.
علی شالباف افزود: با توجه به اینکه مراحل تهیه و پخت غذاهای سنتی به صورت سنتی و طی مراحل مختلف انجام می شود مصرف این غذاها برای همه سنین توصیه می شود.
وی اظهار کرد:یکی از مشکلات مهم امروز جامعه بیمارهای غیر واگیر است که عامل این نوع بیماریها کم تحریکی و تغذیه نامناسب است که توصیه می شود غذاهای بومی و محلی که نقش مهمی در سلامت افراد دارند، مصرف شود.
شالباف افزود: با توجه به اینکه جمعیت سالمندی کشور در حال رشد است تغذیه مردم اهمیت پیدا می کند که استفاده از غذاهای بومی و محلی سلامت جامعه را تضمین می کند.
بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
خبرنگار:زینب طلایی/ **انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
7469/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.