به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز و همزمان با سراسر کشور مردم متدین شهرها و روستاهای استان کردستان در قالب دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در تاسوعای حسینی غرق و در سوگ و ماتم شدند.
امروز کوچه ها و محلات شهرها و روستاهای مختلف استان کردستان بوی عزاداری سرور و سالار شهیدان را گرفته و مردم اهل سنت و تشیع استان با برنامه های مختلف از جمله پخش نذری، روزه گرفتن، نوحه خوانی و مرثیه سرایی ارادت خود را به اباعبدالله الحسین(ع) نشان دادند.
مردم سوگوار شهر سنندج مرکز استان کردستان همگام با مردم دیگر شهرهای استان از روز اول ماه محرم با حضور در حسینه ها و هیات های عزاداری در مظلومیت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت به عزاداری پرداخته اند.
هم اکنون نیز مراسم عزاداری تاسوعای حسینی با حضور عاشقان و شیفتگان سید الشهدا حضرت امام حسین(ع) در خیابان های سطح شهر و حسینه ها و هیات های عزاداری در حال برگزاری است.
در آیین های عزاداری سرور و سالار شهیدان(ع) مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در رثای امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفای آن حضرت به مدیحه سرایی و مرثیه سرایی می پردازند و همچنین سخنرانان به بیان ویژگی های شخصیتی آن بزرگوار می پردازند.
ماه محرم در استان کردستان هر ساله با آداب و رسوم خاصی از جمله تشکیل حلقه های عزا در مقابل مساجد و حسینه ها، تکایا و هیات های مذهبی، مجالس تعزیه خوانی، طشت گذاری، گل گیران و پخت آش نذری و حلیم همراه است.
در ایام محرم و صفر بقاع متبرکه استان کردستان شامل 33 مکان مقدس و 74 امامزاده در قالب سوگواره بصیرت عاشورایی، میزبان عزاداران حسینی است.
برگزاری مراسم های لبیک یا رسول الله، رهروان زینبی با حضور بانوان کردستانی، تجمع شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم و عزاداری 'احلی من العسل' ویژه نوجوانان حسینی (ع) از دیگر برنامه های این سوگواره است.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
7348/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.