به گزارش ایرنا هومن قصری روز سه شنبه در کمیته بیماران خاص استان کردستان در سنندج افزود: این تعداد بیمار خاص شناسایی شده در استان نسبت به سال گذشته 169 نفر افزایش و رشد 7.4 درصدی داشته است.
وی افزود: این تعداد بیمار خاص در استان کردستان از خدمات دانشگاه علوم پزشکی بهره مند هستند.
وی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد 2 هزار و 288 بیمار خاص در استان کردستان شناسایی شده است و این تعداد تا پایان شهریور ماه سال جاری به 2 هزار و به 457 نفر رسیده است.
وی گفت: شهرستان سنندج با تعداد هزار و 118 بیمار خاص بیشترین تعداد بیماران خاص استان را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: تعداد 73 بیمار هموفیلی ، 46 بیمار تالاسمی، 498 بیمار ام اس ، 172 نفر بیمار دیالیزی و 329 بیمار پیوند کلیه در شهرستان سننندج دریافت کننده داروی بیماران خاص هستند.
وی آمار بیماری ام اس را در استان بسیار بالا دانست و افزود: تعداد هزار و 40 بیمار ام اس سال جاری در استان شناسایی شده است که نسبت به سال گذشته 11.5 درصد افزایش داشته است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تعداد بیماران شناسایی شده ام اس در سال 95 را حدود 933 بیمار ذکر کرد.
قصری با اشاره به افزایش آمار ابتلاء به بیماری ام اس در کشور گفت: پژوهش های زیادی در زمینه این بیماری در سطح بین المللی انجام شده است اما تاکنون علل اصلی ابتلاء به این بیماری و درمان قطعی آن شناسایی نشده است.
وی آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای مختلف جهان را بسیار متنوع و ناهمگون دانست و افزود: هم اکنون میزان ابتلاء به بیماری ام اس در استان با جمعیت آماری ساکنان کشورهای اروپایی یکسان است.
قصری تعداد بیماران دیالیزی را در سال جاری 513 نفر و تعداد بیماران پیوند کلیه را 655 نفر ذکر کرد و افزود: این در حالی است که در سال گذشته آمار بیماران دیالیزی 498 نفر و بیماران پیوند کلیه 597 نفر بوده است.
وی ادامه داد: هم اکنون تعداد بیماران دیالیزی سه درصد و پیوند کلیه 9.7 درصد افزایش داشته است.
وی بیماری دیابت و فشار خون مزمن را شایع ترین علل ناراسایی کلیه برشمرد و گفت: کنترل قند خون در افراد دیابتی و کنترل فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاری خون مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه است.
وی با اشاره به اینکه دستگاه های دیالیز در سال 90 تعداد 83 دستگاه بوده است افزود: اکنون تعداد دستگاه های دیالیز به 126 دستگاه ارتقاء پیدا کرده است.
وی گفت: با پی گیری های بنیاد امور بیماری های خاص کشور امید است در آینده نزدیک دستگاه های دیگر نیز در بیمارستان های تازه تاسیس استان مستقر شود.
قصری با اشاره به تخت های فعال تخصیص یافته به بخش های دیالیز استان افزود: تعداد 121 تخت فعال در بخش دیالیز بیمارستان وجود دارد.
وی اظهار کرد:هم اکنون تعداد 61 نیروی پرستار در بخش دیالیز به بیماران دیالیزی خدمات ارائه می کند.
قصری گفت: در سال جاری سه بیمار هموفیلی شناسایی شده است و مورد جدیدی از بیمار تالاسمی در استان وجود نداشته است.
وی حمایت سازمان های مردم نهاد فعال در راستای حل مشکلات بیماران خاص را ضروری برشمرد و افزود: بهبود کیفیت زندگی و ارائه خدمت به بیماران خاص نیازمند هم افزایی همه نهاد های دولتی، خصوصی، مردم نهاد و خیریه است.
وی خواستار تعامل دستگاه های دولتی و غیر دولتی در راستای حل مشکلات بیماران خاص شد.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش**انتشار دهنده: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.