مجید قاسمی نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه یک هزار و 330 هکتار از یک هزار و 760 هکتار باغ دیم انگور سیاه سروآباد بارور است، افزود: بهره برداران این شهرستان به صورت میانگین در هر هکتار هفت تن انگور برداشت می کنند که با این میزان، پیش بینی می شود 13 هزار و 720 تن انگور برداشت شود.
وی با اشاره به اینکه سروآباد از شهرستان های مورد هدف در افزایش باغات انگور دیم استان کردستان است، اظهار کرد: هر پنج هکتار انگور دیم در کردستان برای یک نفر اشتغالزایی ایجاد می کند که هم اکنون 95 نفر در باغ های انگور سروآباد مشغول بکار هستند.
قاسمی نژاد یادآور شد: با توجه به ظرفیت طبیعی این منطقه در تولید انگور رشه در آینده این محصول از تازه خوری خارج و نیاز است با ایجاد صنایع فراوری نسبت به تولید محصولات فراوری شده انگور رشه اقدام شود.
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد از عرضه انگور رشه در بازارهای کشور خبر داد و گفت: سازمان تعاون روستایی استان کردستان با ایجاد غرفه های عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای تهران، نسبت به عرضه این نوع انگور اقدام کرده است.
به گفته قاسمی نژاد، در سال گذشته از محل توسعه سطح کشت باغات دیم، حدود 200 هکتار باغ جدید انگور رقم رشه احداث شد که حدود 50 هکتار آن به صورت خود اجرایی و 150 هکتار نیز با حمایت های سازمان جهاد کشاورزی بوده است.

** اولین جشنواره شهرستانی انگور در سروآباد می شود
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد از برگزاری نخستین جشنواره شهرستانی انگور ره شه در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره امروز با حضور مسئولان استانی و باغداران نمونه و تولید کنندگان این نوع انگور در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد برگزار می شود.
قاسمی نژاد ادامه داد: این جشنواره با هدف توسعه باغات دیم انگور، افزایش بهره وری آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید انگور ره شه و تجلیل از باغداران و تولید کنندگان نمونه انگور برگزر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اضافه کرد: اصلاح و نوسازی باغات موجود در ارتقای سطح کمی و کیفی، معرفی پتانسیل های شهرستان در پرورش و تولید انگور ره شه و بررسی شرایط و توانمندی های موجود جهت جذب سرمایه گذار در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی از محورهای برگزاری این جشنواره است.
به گفته قاسمی نژاد، انواع انگور فخری، آلون، ریش بابا، عسکری، گزنه ای و سعدی در تاکستان های سروآباد تولید می شود که مهمترین رقم آن انگور ره شه یا سیاه است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 20 هزار بهره بردار کردستانی کار برداشت انگور از تاکستان های استان را آغاز کرده اند و پیش بینی می‌شود در سال جاری 100 هزار تُن انواع انگور از باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف داخلی شود.
این میزان انگور از 14 هزار هکتار باغ شامل 9 هزار هکتار باغ دیم و پنج هزار هکتار باغ آبی برداشت می شود و باغداران استان این کار را همه ساله تا پایان مهر ادامه می دهند.
انگور سیاه سرشار از ویتامین های A، B و C بوده و دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.
یک لیوان (160 گرم) انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی 110 کالری انرژی، یک گرم پروتئین، 29 گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر است.
در استان کردستان بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد باغی و زراعی وجود دارد و سالانه بیش از 2.5 تُن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی) برداشت می شود.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگاران: فرزاد آداک - حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102/7354
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.