به گزارش روز سه شنبه ایرنا، انگور حسن آباد یکی از بهترین نوع انگور در منطقه غرب کشور و مرغوب ترین در نوع خود در دیار گروس است که انگور یاقوتی قرمز به عنوان شاخص ترین و بهترین نوع انگور حسن آباد که فقط در این منطقه تولید می شود، در جشنواره چهارم انمگور گروس خوش درخشید.
فرماندار بیجار در مراسم اختتامیه در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: این چهارمین دوره جشنواره انگور با محوریت انگور منطقه حسن آباد است که در این شهرستان برگزار می شود.
بیژن زندیه هدف مهم و محوری برگزاری جشنواره انگور را معرفی و آشنایی بیشتر مردم شهرها و استان های همجوار اعلام کرد و افزود: این محصول اگر حمایت شود می تواند به عنوان یک برند موفق در میان محصولات کشاورزی بیجار، معرفی شود.
وی از امکان تولید و فرآوری محصولات متنوع و تبدیلی در صنایع کوچک و پایین دستی حوزه کشاورزی بویژه محصول انگور از جمله تولید ساندیس ،شیره انگور، خام خوری از درخت، تولید نوشیدنی ها به خصوص نوع مشهورتر آن و حلوا خبر داد.
فرماندار بیجار اظهار کرد: در کنار ظرفیت های فوق، نیاز به راه اندازی کارخانه بسته بندی برای حضوری زیبا، شکیل و مشتری پسند در بازارهای کشور و همچنین صادرات به کشورهای همجوار منظقه می تواند موفقیت های زیادی را در زمینه اشتغال و درآمد زایی با کمترین سرمایه گذاری در حوزه تولید محصول انگور به ارمغان بیاورد.
زندیه از تحقق وعده های دولت تدبیر و امید در خصوص تامین نیاز مالی بیش از 10 میلیار ریال از اعتبارات ماده 180 تملک دارایی های سرمایه ایی خبر داد و گفت: با همکاری صندوق کارآفرینی تدبیر و امید بیش از 120 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت نیز به کشاورزان و باغداران شهرستان پرداخت می شود.
وی یکی از مشکلات تولید محصول انگور شهرستان بیجار را نبود حامیان مالی و بازار فروش مناسب دانست که در صورت حمایت دولت در بحث مالی و ورود بخش خصوصی در زمینه صنایع تبدیلی و بسته بندی، بیجار به قطب تولید انگور کشور تبدیل خواهد شد.
به گفته وی، دومین و اساسی ترین مشکل کشاورزان و باغداران انگور شهر حسن آباد، کمبود آب و تامین آب مورد نیاز تاکستان ها اعلام کرد.
فرماندار بیجار با اشاره به سخنان یکی از باغداران منطقه که مدت چهار ماه متوالی است آب رودخانه برای آبیاری باغات منطقه مورد استفاده قرار نی گیرد، اضافه کرد: در فصل تابستان و با توجه به نیاز شدید باغات انگور به آب، آب برای آبیاری کم است.
زندیه به ضرورت احداث سدهای خاکی در مسیر رودخانه های فصلی شهرستان تاکید کرد و یادآور شد: یکی از خواسته های مردم احداث سد است تا از آب ذخیره شده پشت دریاچه آن در زمان مناسب برای آبیاری باغات انگور، استفاده کنند.
وی به حضور کمرنگ مشهور ترین نوع انگور تولیدی این منطقه در جشنواره امسال اشاره کرد و افزود: بارش کم و نرسیدن مقدار کافی آب به تاکستان ها موجب شد تولید انگور یاقوتی قرمز حسن آباد کم شود و این کاهش تولید در جشنواره امسال انگور بیجار ملموس است.
به گزارش ایرنا، چهارمین جشنواره انگور شهرستان بیجار در منطقه حسن آباد یاسوکند روز دوشنبه برگزار شد و در آیین اختتامیه آن از ۱۲ باغدار نمونه انگور کار این منطقه با اهدای لوح تقدیر و هدیایی تجلیل بعمل آمد.
حسن آباد یاسوکند ۴۰۰ هکتار باغ انگور دارد که این باغات برای یک هزار خانوار ساکن در این منطقه شغل ایجاد کرده است، ۱۷ رقم انگور در باغات این منطقه کشت می شود.
در سال های اخیر کم آبی و خشکسالی آسیب زیادی به باغات انگور این منطقه زده است ولی جهاد کشاورزی با انجام کارهایی ۲۰۰ هکتار اپباغ انگور را احیا کرده و احیای ۲۰۰ هکتار باغ دیگر نیز در دست انجام است.
چهارمین جشنواره انگور بیجار به منظور معرفی انگور حسن آباد یاسوکند با هدف بازاریابی و توسعه صادرات این محصول به استان های دیگر و اقلیم کردستان عراق برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در دیار گروس بیش از 20 نوع انگور از جمله عسگری، فخری، یاقوتی، سیاه و کشمشی سفید و قرمز تولید می شود که عمده باغات در مناطق حسن آباد، پیرتاج، خسروآباد و روستاهای بخش مرکزی قرار دارد.
منطقه حسن آباد یاسوکند با بیش از 6 هزار نفر جمعیت یکی از بزرگترین، وسیع ترین و دارای بیشترین روستاهای با جمعیت بالای 20 خانوار است که محروم ترین مردم را دارد که در 60 کیلومتری بیجار قرار دارد و در 250 کیلومتر سنندج مرکز استان کردستان واقع است.
مردم این منطقه لهجه ترکی دارند و بیشتر با شهر زنجان مبادلات اقتصادی و تجاری دارند.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.