به گزارش ایرنا از روابط عمومی هیات سوارکاری کردستان، عبدالمحمد زاهدی روز شنبه در دیدار اعضای هیات رئیسه هیات سوارکاری کردستان ضمن اعلام حمایت دولت از برگزاری جشنواره اسب کرد در سنندج، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره می تواند ضمن احیا نژاد اسب اصیل کرد، مقدمه ای برای شکل گیری انجمن جهانی اسب کرد باشد.
وی بر لزوم بررسی مشخصات فنوتیپی اسب کرد و جایگاه آن در فرهنگ و تاریخ کردها تاکید کرد و یادآور شد: اصالت نژاد اسب کرد که در جغرافیایی متفاوت پرورش یافته به عنوان میراث طبیعی مانند دیگر بخش های میراث ملی باید حفظ شود چرا که مجموع این ارزش های منطقه ای، فرهنگ ایران را شکل می دهند.
زاهدی تاثیرگذاری و دستاوردهای جشنواره ملی اسب کرد را در حوزه های فرهنگی، ورزشی، گردشگری و اقتصادی مهم بر شمرد و ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره هایی که به ایجاد نشاط اجتماعی کمک می کند.
به گفته استاندار کردستان، جشنواره های مرتبط با اسب کرد در سطح ملی و بین المللی می تواند در اشتغالزایی و شکوفایی بازار و اقتصاد اسب هم موثر باشد و تولیدکنندگان را به فعالیت بیشتر و صادرات این نژاد اصیل تشویق کند.
زاهدی با اشاره به همزمانی اولین روز جشنواره ملی اسب کرد با پایان بیستمین جشنواره صدا و سیمای مراکز استان ها در سنندج افزود: این اشتراک زمانی فرصتی برای رسانه ای شدن جشنواره ملی اسب کرد و ارتباط گیری بیشتر افکار عمومی با ورزش سوارکاری است.
رئیس هیات سوارکاری کردستان نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری جشنواره ملی اسب کُرد، اظهار کرد: برگزاری بخش های کُردی سواری همراه با موسیقی محلی در این جشنواره هم مورد توجه قرار گرفته است.
فیض الله پیری ادامه داد: بلیت های جشنواره به قیمت حداقلی و به گونه ای طراحی شده که امکان حضور همگانی برای مردم در این جشنواره فراهم شود.
عبدالمومن مردوخ رئیس پیشین هیات سوارکاری کردستان نیز با اشاره به جاذبه این ورزش در استان، خواستار حمایت استاندار کردستان از جشنواره اسب کُرد شد.
اقبال میهمی دبیر هیات سوار کاری کردستان نیز از ثبت بازی های بومی محلی با اسب خبر داد و همکاری مجموعه های هماهنگ با دولت در برگزاری این جشنواره را قابل تقدیر دانست.
شیوا مفاخری نایب رئیس بانوان هیات سوارکاری کردستان نیز خواستار حمایت دولت از ورزش بانوان بویژه در بخش سوارکاری شد.
جشنواره ملی اسب کُرد روزهای 16 تا 18 شهریور در استادیوم 15 هزار نفری گولان سنندج برگزار می شود.
دریافت کننده: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.