به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز پنجشنبه در آیین احداث واحد پرورش و تکثیر اسب اصیل کرد در روستای سراب قامیش سنندج افزود: نژاد اسب کُرد به دلیل داشتن برخی خصوصیات بارز از جمله، دارای قد متوسط 150تا 140 سانتی متر، بدن کوتاه و در مجموع عضلانی با زیر بند محکم، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم به مسافت های طولانی، پر نفس و پر خون بودن، قوی بودن اعضاء دست و پا و بهترین نژاد اسب در سطح دنیا برای مسابقات چوگان به شمار می آید.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارگیری سال 95 تعداد یک هزار و 189سر اسب در استان وجود دارد گفت: در سال های گذشته جمعیت نژاد اسب کُرد به دلیل پایین بودن توان مالی پرورش دهندگان اسب، پائین آمده است.

** پروانه هشت واحد تکثیر اسب کُردی در کردستان صادر شده است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به فعالیتهای معاونت بهبود تولیدات دامی استان در راستای پرورش، حفظ و حراست اسب اصیل کُرد افزود: هم اکنون هشت پروانه بهره برداری تکثیر و پرورش صنعتی اسب اصیل کُرد در شهرستان های قروه، بیجار، سقز و سنندج صادر شده و اعطای یک پروانه بهره برداری ایستگاه کشش این نژاد از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.
به گفته خالدی، با همکاری دانشگاه کردستان برای تهیه طرح های تحقیقاتی تعیین ژنوتیپ اسب اصیل کُرد از تعداد 605 سر از اسب های استان و استان های همجوار در طی سه مرحله خونگیری شده است تا برای توجیه احداث واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی تکثیر و پرورش اسب مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: همچنین مقدمه تشکیل تعاونی اسبداران در شهرستان های بیجار و قروه، تشکیل کمیته فنی متشکل از پیشکسوتان پرورش دهنده اسب استان، نماینده دانشگاه کردستان، نماینده معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات در دست اجرا برای حفظ نژاد اسب کُردی است.
وی گفت: همکاری در برگزاری مسابقات زیبایی و استقامت فوق سنگین کشوری در مسافت های 60 و 90، 120 و140 کیلومتر در سال های گذشته و برگزاری مسابقه زیبایی اسب کُرد و طرح تحقیقاتی تعیین ژنومیک و تشکیل پایه های ژنتیکی اسب کُرد با شرکت مشاور ساینا گستر البرز نیز انجام شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به احداث واحد پرورش و تکثیر اسب اصیل کُرد در روستای سراب قامیش سنندج گفت: این واحد بنام بختیار صادق وزیری در راستای تکثیر و پرورش اسب اصیل کرد با ظرفیت اسمی 20 سر در زمینی به مساحت 800 متر مربع با 520 متر مربع زیر بناد با 10 سر اسب موجود افتتاح می شود.
وی اضافه کرد: این واحد با سرمایه گذاری هشت میلیارد ریالی، زمینه اشتغال مستقیم چهار نفر را فراهم کرده است.
همزمان با هفته جهاد کشاورزی یک هزار 283 طرح و پروژه بخش کشاورزی در مناطق مختلف استان با اعتبار بیش از 792 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
این تعداد طرح در مجموع برای 317 نفر شغل ایجاد کرده و اشتغال بیش از یک هزار و 631 نفر را تثبیت می کند و در زمینه های بهبود تولیدات گیاهی و دامی، منابع طبیعی و آبخیزداری، صنایع کشاورزی، آب و خاک و فنی مهندسی و تعاون روستایی هستند.
استان کردستان یک میلیون و 120هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه نزدیک به سه میلیون تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
بیش از 120 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده /**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.