به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه تفریحی، گردشگری و تجاری آربابا لند بانه بزرگترین پروژه غرب کشور است که قرار است این پروژه عظیم در دامنه کوه آربابا و دوکانان بانه احداث شود فاروق عباس حسین سرمایه گذار اقلیم کردستان عراق احداث این پروژه بزرگ را با آروده 700 میلیارد ریالی برعهده گرفته است.
هم اکنون اجرای این پروژه با تاخیری چند ماه مواجه شده در فروردین ماه سالجاری در استانداری کردستان با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستان و سرمایه گذار پروژه صورت جلسه ای منعقد شده در این صورت جلسه آمده است که سرمایه گذار باید تا اول خرداد سال جاری چندین آیتم شهر بازی را اجرا کند در صورتی که سرمایه گذار به تعهد خود عمل نکند قرارداد این پروژه فسخ شود.
به گفته مسئولان شهرستان سرمایه گذار به وعده خود در قبال این صورت جلسه عمل نکرده و باید طبق قانون این قرارداد فسخ شود و قرار است به زودی جلسه ای در استانداری برای تعین سرنوشت این پروژه برگزار شود
از طرفی دیگر سرمایه گذار 80 درصد مشکلات را ناشی از کم کاری شهرداری بانه می داند و مدعی شده که شهرداری بانه طبق قرارداد باید 204 هکتار زمین به وی واگذار کند اما تاکنون چهار هکتار زمین به صورت شفاهی واگذار شده که این چهار هکتار زمین چندین نفر معارض دارد و مانع از انجام کار می شود.
این پروژه شامل پارک جنگلی، باغ هنر، سالن امفی تئاتر، فضای نمایشگاهی، شهر بازی روباز و سرپوشیده، پارک ابی، سینمای روباز، رستوران،پارکینگ، مجتمع تجاری، آبشار، فواره، سورتمه ریلی، تله کابین، کمپینگ و متل است.
احداث این پروژه بزرگ در اشتغالزایی، افزایش سرانه فضایی سبز شهر بانه و جذب گردشگران نقش بسیار مهمی دارد و یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته محسوب می شود.
قرارداد این پروژه در دی ماه سال 94 با سرمایه گذار خارجی فاروق عباس حسین اهل اقلیم کردستان عراق منعقد شده و در خرداد سال 95 توسط استاندار کردستان کلنگ زنی شد.
شهردار بانه گفت: در اوایل سال جاری در استانداری کردستان با حضور مقامات استانی، فرماندار بانه، سرمایه گذار و تیم اجرایی سرمایه گذار جلسه ای برگزار شد و در این جلسه صورت جلسه نوشته شد.
بابک رستم پور افزود: در این صورت جلسه آمده است که سرمایه گذار باید تا خرداد سال جاری چند آیتم پروژه شهربازی پروژه آربابا لند توسط سرمایه گذار اجرا شود در صورتی که سرمایه گذار در این زمینه اقدام نکنند قرارداد پروژه فسخ شود.
وی با اشاره به بند دیگر صورت جلسه استانداری اظهار کرد: در بند دیگر این صورت جلسه بیان شده که ضمانت نامه دوران تنفیذ تبدیل به ضمانت نامه اجرایی شود.
وی بابیان اینکه سرمایه گذار پروژه آربابا لند تاکنون به هیچکدام از بندهای صورت جلسه عمل نکرده ادامه داد: در صورتی که سرمایه گذار به بندهای صورت جلسه عمل نکنند قرارداد پروژه آربابا لند فسخ می شود.
رستم پور گفت: بنابر بندهای صورت جلسه مراتب فسخ قرارداد به سرمایه گذار ابلاغ شده و به پیشنهاد آقای استاندار هفته آینده جلسه ای در استانداری برگزار می شود و در این جلسه تصمیم نهایی اتخاذ می شود.
شهردار بانه خاطر نشان کرد: پیمانکار پروژه آربابا لند با انگیزه و علاقه شروع بکار کرد اما با توجه به رکود اقتصادی منطقه وضعیت مالی سرمایه گذار تحت تاثیر قرار گرفته و دچار مشکلات مالی شده است.
وی اضافه کرد: در بحران های منطقه پشتوانه مالی سرمایه گذار با ضعف شدید همراه شد و علاوه براین در ساختار اداری و اجرای پروژه مشکلاتی ایجاد شد که سبب رکود شدید پروژه شد.
وی اظهار کرد: برای حل مشکلات مکاتباتی انجام شده و اخرین اقدام تشکیل جلسه با حضور سرمایه گذار و استاندار در چند روز آینده است که محور جلسه بررسی شرایط جدید سرمایه گذار با توجه به آسیب های منطقه است و وضعیت جدید مالی سرمایه گذار بازنگری می شود.
رستم پور خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سرمایه گذار برای ادامه پروژه اسرار دارد محوریت جلسه ایجاد سازکار جدید برای سرمایه گذار به منظور ادامه فعالیت است.
وی گفت: در صورتی که سرمایه گذار با تضمین قاطع بدون اما و اگر ، باسازکار ما و مجوز سازمان های نظارتی بتواند به فعالیت ادامه دهد ادامه پروژه با سرمایه گذار انجام می شود.
وی به نحوه واگذاری زمین به سرمایه گذار اشاره کرد و افزود: قرارداد پروژه آربابا لند بی او تی است که در این نوع قرار داد بحث واگذار زمین به صورت سند به سرمایه داده نمی شود و زمین برای اجرای طرح در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد.
این مسئول اظهار کرد: همه مجوزها برای اجرای پروژه در 204 هکتار زمین صادر شده و طرح گردشگری، تفریحی و تجاری آربابا لند در دوکانان و دامنه کوه آربابا در همه کارگروه های مربوطه، شورای عالی برنامه ریزی توسعه استان، شورای عالی شهرسازی وکارگروه زیر بنای تصویب شده و زمین برای اجرای پروژه اختصاص یافته است.
شهردار بانه تصریح کرد: تمام مصوبات این پروژه استانی و کشوری هستند و این مصوبات به منزله تعریف پروژه است.
وی فازبندی پروژه را یکی دیگر از راه های ارائه زمین عنوان کرد و گفت: در همه قراردادهای سرمایه گذاری واگذاری به صورت مرحله به مرحله است و در مرحله اول 30 درصد زمین برای اجرای پروژه به پیمانکار تحویل داده شود.
وی تحویل مرحله به مرحله زمین را از قوانین قراردادهای بی او تی خواند و تصریح کرد: در مرحله اول اجرای پروژه که 30 درصد زمین تحویل سرمایه گذار شده برای تحویل 30 درصد دیگر زمین در مرحله دوم باید فاز اول پروژه 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.
رستم پور خاطر نشان کرد: حل مشکلات معارض در قراردادها بر عهده کارفرما است هم اکنون معارضین جدی در این پروژه وجود ندارد معارضین موجود در پروژه شهر بازی ناشی از عملکرد اشتباه مجموعه سرمایه گذار است.
رئیس شورای شهر بانه گفت: اعضای شورا در جلسه ای که در استانداری برگزار شده حضور نداشتند و صورت جلسه بدون حضور اعضای شورا شهر تنظیم شده است.
سعدالله عزیز پور افزود: زمان قرار داد پروژه آربابا لند به پایان نرسیده و این قرارداد به لحاظ زمانی اعتبار دارد.
به گفته وی، قرارداد پروژه آربابا لند یک قرارداد بین المللی است و هیچ فرد حقیقی و یاحقوقی به لحاظ قانونی نمی توانند این قرارداد را فسخ کند و باید مراحل قانونی خود را طی کند.
وی اظهار کرد: سرمایه گذار اسرار به ادامه پروژه دارد اما با توجه به رکود اقتصادی اقلیم کردستان با مشکلات اقتصادی مواجه است.
وی بابیان اینکه در قرارداد تاخیر مجاز و غیر مجاز پیش بینی شده و شرایط فسخ قرارداد هم مشخص شده است افزود: در قرارداد همه شرایط برای فسخ قرارداد پیش بینی شده و قرارداد 2 طرفه و بین المللی است و شخص به تنهایی نمی توانند قرارداد را یک طرفه لغو کند.
وی خاطر نشان کرد: همه طرفین در اجرای این پروژه کم کاری و ضعف های داشتند و فسخ قرارداد باید با رعایت حقوق طرفین و رضایت طرفین انجام شود.
فرماندار بانه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: 2 دوره زمانی برای شروع کار به سرمایه گذار داده شد و چندین بار قول داده که ادامه پروژه را انجام دهد.
محمد فلاحی افزود: تاکنون سرمایه گذار به وعده های خود عمل نکرده و اخرین وعده سرمایه گذار در فروردین ماه سال جاری بوده که متعهد شده تا خرداد ماه چند آیتم شهر بازی را به مرحله اجرایی برساند اما سرمایه گذار در این فاصله زمانی کاری انجام نداده است.
وی با بیان اینکه ما نمی توانیم منتظر عکس العمل هایی سرمایه گذار بمانیم گفت: به زودی جلسه ای در استانداری برای تصمیم گیری نهایی در مورد چگونگی فسخ قرارداد برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سرمایه گذار به تعهدات خود عمل نکرده و کاری انجام نداده براساس قانون قرارداد را فسخ می کنیم.
فرماندار بانه گفت: شهردار بانه چندین اخطار به سرمایه گذار داده و رونوشت اخطاریه ها را به فرمانداری ارسال کرده است.
سرمایه گذار پروژه آربابا لند به گروه های فضای مجازی پیام های صوتی ارسال کرده و گفت: فسخ قرارداد آربابا لند تصمیم یک طرفه است و پشتوانه قانونی ندارد و احداث پروژه اربابا لند ادامه دارد.
فاروق عباس حسین افزود: در اجرای پروژه آربابا لند همه طرفها به نوعی ضعف داشتند و کم کاری تنها از طرف ما نبود و اگر این پروژه شکست بخورد همه ما باید پاسخگو باشیم.
وی بابیان اینکه 80 درصد ضعف و کم کاری های پروژه آربابا لند توسط شهرداری بوده اظهار کرد: قرارداد واگذاری زمین 204 هکتار بوده که تاکنون 4هکتار به صورت شفاهی به من واگذار شده تاکنون زمین به صورت قانونی به من واگذار نشده است.
وی تصریح کرد: چهار هکتار زمینی که به صورت شفاهی به من واگذار شده چندین معارض دارد و معارضین چندین بار به اشکال مختلف مانع اجرای پروژه شدند.
این سرمایه گذار گفت: با توجه به وعده های که به مسئولین شهر بانه دادم هم اکنون فاز اجرای شهربازی در حال انجام است دستگاه های شهر بازی در کارخانه های تهران و مشهد در حال ساخت هستند و فنداسیون و نقشه شهربازی هم در دست اقدام است.
وی اظهار کرد: زمین شهربازی چندین معارض دارد که مشکل معارضین باید توسط شهرداری حل شود اما شهرداری تاکنون این مشکل را حل نکرده است.
عباس حسین تاکید کرد: فسخ قرارداد آربابا لند خط قرمز ما است ما برای این پروژه ضررهای جبران ناپذیری متحمل شدیم و این پروژه حتما به سرانجام می رسد.
وی قرارداد بهره برداری از پروژه آربابا لند را پنج ساله عنوان کرد و گفت: قرارداد اتمام این پروژه 30 ماه کاری است که تاکنون 10 ماه از زمان قرار داد تمام شده و حدود چهار سال و 2 ماه برای پایان این قرارداد زمان باقی مانده است.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/ 3020
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.