به گزارش خبرنگار ایرنا ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تعداد محدودی از احزاب و جریان های سیاسی و شخصیت ها، نتایج آن را زیرسوال برده و از تخلف در بعضی شعب اخذ رای سخن گفتند.
برخی از همین جریان ها و شخصیت های سیاسی، از تریبون های عمومی و به ویژه نمازجمعه بهره برده و نتایج انتخابات را به چالش کشیدند.
آنان طی روزهای گذشته، اظهارنظرهای مختلفی درباره برخی تخلفات در انتخابات ریاست جمهوری، مطرح کردند و خواستار پیگیری موضوع تخلفات از سوی شورای نگهبان و قوه قضاییه شدند.
البته به اعتراف خود معترضان به روند برگزاری انتخابات، آمار تخلفات در حدی نیست که بتواند در نتایج انتخابات، تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
این در حالی است که دبیر شورای نگهبان، بر سلامت انتخابات 29 اردیبهشت، مهر تایید گذاشته و وجود برخی تخلفات محدود را طبیعی دانسته است.
آیت الله جنتی، تخلفات را مختص به این دوره ندانسته و از ورود و رسیدگی شورای نگهبان به موارد تخلفاتی سخن به میان آورده است.
وزیر کشور نیز هفته گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اعلام کرد که در صورت تایید نهایی انتخابات از سوی شورای نگهبان، آرا مردم به تفکیک استان ها، اعلام خواهد شد.
با این حال، جریان های مخالف دولت و برخی ائمه جمعه، طی روزهای گذشته، بارها از طریق تریبون های عمومی از تخلفات صحبت به میان آورده و خواستار بازشماری آرا در بعضی از شعب شدند.

** مشارکت گسترده مردم در انتخابات باعث تقویت وحدت ملی شده است
امام جمعه سنندج نیز گفت: مشارکت گسترده مردم در انتخابات 29 اردیبهشت باعث تقویت وحدت ملی شده است.
ماموستا عبدالرحمن خدایی افزود: اقشار مختلف مردم ایران اسلامی از نخستین ساعات شروع رای گیری در صف های طولانی منتظر مانند تا بار دیگر با آرمان های انقلاب تجدید پیمان کنند.
وی اضافه کرد: انتخابات 29 اردیبهشت برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی بود که دشمنان نظام را نامید و مایوس کرد.
وی با قدردانی از مشارکت گسترده مردم گفت: این مشارکت گسترده و شور و نشاط مردم نشان دهنده بالا بودن شعور سیاسی و فرهنگ غنی مردم است.
ماموستا خدایی افزود: این مشارکت گسترده مردم بار مسئولیت مسئولان را گرانتر کرده و مسئولان باید تمام توان خود را برای خدمت رسانی به مردم انجام دهند.

** تریبون های نماز جمعه نباید موضع گیری جناحی داشته باشند
استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان در این ارتباط گفت: تریبون های نماز جمعه، حاکمیتی هستند و امامان جمعه نباید موضع گیری جناحی داشته باشند.
علیرضا مرامی با بیان اینکه طبق قانون، ائمه جمعه نباید از تریبون های نماز جمعه به نفع جریان سیاسی خاصی اظهار نظر کنند افزود: موضع گیری ائمه جمعه و حمایت آنان از جناح های سیاسی، غیر منطقی و غیرقانونی است.
وی ادامه داد: با این حال، اغلب تریبون های عمومی و نماز جمعه در کشور، محل اظهار نظر دیدگاه های برخی جریان های سیاسی شده اند که کار نادرستی است.
به گفته وی، تریبون نماز جمعه، ابزاری برای حفظ وحدت و انسجام اجتماعی است؛ بنابراین امامان جمعه نباید از این ظرفیت به نفع جریان خاصی استفاده کنند.
مرامی، اظهار نظر درباره سلامت انتخابات را وظیفه شورای نگهبان دانست و اضافه کرد: همگی باید از قانون تبیعت کرده و در صورت شکایت از نحوه برگزاری انتخابات، از طریق قانونی آن را پیگیری کرد.
وی گفت: طبق قانون، ائمه جمعه یا دیگر شخصیت ها نیز در زمان تبلیغات انتخابات، از طریق تریبون های نماز جمعه، نباید لحن طرفدارانه یا منتقدانه ای از جریان های سیاسی داشته باشند.

** اختصاص تریبون نماز جمعه به حمایت از جریان های سیاسی خاص، به ضعف وحدت ملی می انجامد
یک حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری نیز در این رابطه با بیان اینکه تریبون نماز جمعه، مرکز ایجاد وحدت ملی و اسلامی است گفت: اختصاص پایگاه سیاسی نمازجمعه به حمایت از جریان های سیاسی خاص، به ضعف وحدت ملی و اراده ملی می انجامد.
کاوه اسدی با اشاره به اینکه نماز جمعه پایگاهی سیاسی، معنوی و ارزشمند است افزود: ائمه جمعه باید از این ظرفیت برای تقویت وحدت ملی و اتحاد عمومی استفاده کنند.
به گفته وی، طبق قانون، استفاده از هر نوع تریبون عمومی که از بیت المال استفاده می کنند به نفع جریان ها و جناحهای مختلف سیاسی، غیرقانونی است و به اعتماد عمومی آسیب وارد می کند.
این حقوقدان کردستانی به بحث انتخابات اشاره و اظهار کرد: طبق قانون اساسی، اراده ملت در انتخابات ظهور پیدا می کند؛ بنابراین باید از هر گونه ایجاد شبهه در اراده عمومی خارج از چهارچوب قانون، اجتناب کرد.
اسدی اضافه کرد: ایجاد فضای شک و تردید در نتیجه انتخابات، به اعتماد عمومی و قانون اساسی لطمه وارد می کند چرا که رشد و تقویت اعتماد به نفس یک جامعه، در سایه تحقق پذیرش اراده ملت و احترام به اصول قانون اساسی حق انتخاب و تعیین سرنوشت مردم است.
با توجه به گفته کارشناسان، استفاده جناحی از تریبون عمومی و به ویژه نمازجمعه، غیرقانونی بوده و موجب اخلال در ایجاد وحدت ملی می شود بنابراین ائمه جمعه باید از این ظرفیت برای پایداری و حفظ انسجام ملی، بهره گیرند.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/تنظیم کننده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.