به گزارش خبرنگار ایرنا مساجد از دیر باز بعنوان یکی از مهمترین مکان های مقدس در زمینه برگزاری محافل و مجالس اسلامی دارای جایگاه خاص بوده و در تمام فراز و نشیب های روزگار تواسنته است همچنان خواستگاه معنوی و انسان سازی خود را حفظ کند.
در شهر بیجار حدود 25 مسجد، مکان مذهبی و تکیه وجود دارد که در ایام الله و مناسبت های خاص نسبت به تکریم و اجرای برنامه های مد نظر اقدام می کنند.
ماه رمضان بعلت ویژگی خاص و مدت زمان طولانی که برای مومنین جهت راز و نیاز و ارتباط با خداوند فراهم می کند، فرصت مغتنمی است که از طریق مساجد می تواند به اعتلای معنوی و اعتقادی بیشتر کمک کند.
هیات امناء، نهادهای مذهبی و هیات های مذهبی و قرآنی در سطح مساجد در حال تدارک برنامه های آموزش قرآن، تلاوت جزء به جزء، تفسیر و ترجمه، اطعام روزه داران در مساجد و منازل، چاپ و توزیع ادعیه و اعلام برنامه های ویژه برخی ایام این ماه مبارک هستند.
اداره تبلیغات اسلامی بیجار در حال تدارک برگزاری کلاس های آموزش قرآن کریم در قالب بیش از 50 کلاس آموزشی است.
تامین نیاز مساجد و محافل به مبلغ و مبلغه و توزیع تعداد زیادی برورشورهای تبلیغی مخصوص ماه رمضان از طرق کانون های فعال در مساجد از جمله این فعالیت ها است.
هیات قرآنی قمر بنی هاشم (ع) در حال تدارک برگزاری محفل تلاوت جزء به جزء و ختم قرآن کریم در حسینیه شهر با حضور برخی قاریان مشهور استانی، کشوری است.
این محفل تلاوت و ختم مورد استقبال گسترده مردم قرار دارد و هر سال بیش یک هزار و 500 دوستدار قرآن کریم در این محفل شرکت می کنند.
هیات امنای مسجد حضرت امام موسی بن الجعفر(ع) نیز هر سال محفلی مشابه تدارک می بیند و توانسته است تعداد زیادی از اهالی و ارادتمندان به کلام الهی را دور هم جمع کند.
هیات امنای مسجد جامع نیز در حال تدارک پذیرایی و اطعام روزه داران بین 2 نماز مغرب وعشاء است.
این برنامه توسط خیرین، مومنین و از محل نذورات مردمی پشتیبانی و روزانه بیش از 200 روزه دارد این برنامه افطار می کنند.
بیش از 50 مبلغ که از طرف حوزه های علمیه قم، همدان و تهران در شهرستان بیجار حضور یافته اند، در محافل و مجالس، نمازهای یومیه مساجد حضور می یابند و برای مردم مسایل شرعی و احکام دین و سبک زندگی اسلامی را تشریح می کنند.
برگزاری مراسم مخصوص شب های احیاء از دیگر برنامه هایی است که اغلب مساجد در حال تدارک و آماده سازی اجرای آن هستند.
اوج برنامه های این ماه مبارک در ایام شهادت بهترین و صالح ترین بنده برگزیده الهی، پاره تن حضرت نبی مکرم اسلام(ص)، حضرت امیر المومنین علی (ع) خواهد بود که فیوضات الهی این ایام حال و هوای دیگری را در مساجد، محافل و فضای معنوی و نورانی خاصی در سطح عموم جامعه و اجتماعی بوجود می آورد.
خانواده ها در ایام شهادت اولین، مظلومترین و شجاعترین مسلمان مومن اسلام، اقدام به پخت و توزیع نان های محلی(برساق) آش شله زرد، شربت و خرما، آش پرشکه، اطعام نیازمندان و فقراء، توزیع گوشت گرم بین نیازمندان می کنند.
خانواده ها در این روزها به نصب بیرق های سیاه بر درب منازل و مغازه ها، برگزاری مجالس روضه و قرائت زیارت عاشورا و ادعیه مخصوص ایام شهادت می پردازند.
شهرستان بیجار با جمعیتی حدود 89 هزار نفر در شرق استان کردستان واقع شده است.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
ttps://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.