هیمن الماسی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت یازدهم هشت هزار و 342 میلیارد ریال به 450 واحد صنعتی تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت کرده که به نسبت سه هزار و 446 میلیارد ریال در دولت دهم از رشد 112 درصدی برخوردار است.
به گفته وی، در دولت یازدهم حدود 2 هزار و 542 میلیارد ریال تسهیلات ریالی از محل صندوق توسعه ملی، طرح صیانت از تولید، وجوه اداره شده، منابع داخلی بانک ها و طرح کمک های فنی و اعتباری به صنعت گران کردستان پرداخت شده است که این تسهیلات نسبت به دولت گذشته نیز که 752 میلیارد ریال بود و 200 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: دولت تدبیر و امید از محل صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی 145 میلیون یورو معادل پنج هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات ارزی پرداخت کرده است که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه خود از رشد 87 درصدی نسبت به 77.5 میلیون یوروی پرداخت شده در دولت دهم برخوردار است.
طبق پایش کارگروه رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاران استان، 758 واحد تولیدی صنعتی دارای مکان، خط تولید و تجهیزات در کردستان شناسایی شده است و از این تعداد 388 واحد (51 درصد) فعال، 242 واحد (32 درصد) نیمه فعال و 128 واحد (17 درصد) راکد هستند.
موقعیت مناسب جغرافیایی به دلیل استقرار بر محور شمال غربی و جنوب غربی کشور، داشتن 200 کیلومتر مرز با کشور عراق در 2 مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، وجود بازارچه های مرزی و گمرکات رسمی از بسترهای رشد توسعه اقتصادی کردستان در بخش های بین المللی است.
همچنین برخورداری از عرصه ها و چشم اندازهای طبیعی و جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری، وجود منابع آب فراوان و قرار گرفتن بر سرشاخه های پنج حوزه آبخیز مهم کشور، آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات کشاورزی و فعالیت های پرورش دام و طیور، آبزیان، و برخورداری از ذخایر ارزشمند ژنتیکی دام از دیگر فرصت های توسعه این استان است.
استان کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.