به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان این مصوبه با تاکید بر ارتقای کیفیت محیط‌ شهری از جنبه تجدید ساختار شهر، احیای عرصه‌های‌عمومی، فضاهای سبز شهری و توسعه گردشگری در شهر سنندج اجرا می شود.
نامه پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان دارای پنج بند است که بندهای آن پیرامون ضرورت توجه ویژه به منظر طبیعی شهر سنندج و اهمیت عناصر طبیعی (تپه‌ها و چشمه‌های‌شهری) در شکل‌دهی ساختار و استخوان‌بندی کالبدی فضای این شهر بوده که شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران آن را در سوم اسفند سال گذشته به تصویب رسانده است.
بندهای این ابلاغیه به شرح زیر است:
الف- در خصوص تپه‌های واقع در محدوده شهر، برای جلوگیری از ساخت و سازهای بعدی بدون ‌برنامه از این تاریخ به بعد ضمن تثبیت کاربری فضای‌سبز در این تپه‌ها (مطابق نقشه پیوست)، اداره کل راه و شهرسازی مکلف است با همکاری شهرداری و با نظارت استاندار نسبت به تهیه طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج اقدام کند.
این طرح با رویکرد ساماندهی فضاهای سبز و فضای باز برای تعیین نقش تپه‌ها در شهر، ایجاد عرصه ‌های‌عمومی، توجه به منظر طبیعی با درنظر گرفتن ظرفیت‌های گردشگری غیرمتمرکز، ظرف مدت 9 ماه تهیه و به کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش ارایه شود.
ب- در خصوص تپه‌های واقع در حریم شهر، ضمن ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز، مقرر شده اداره کل راه و شهرسازی کردستان نسبت به بازنگری سند پهنه بندی حریم شهر سنندج مطابق دستورالعمل تدوین سند پهنه بندی حریم مصوبه 18 اسفند 95 شورای‌عالی ظرف مدت یک ماه اقدام و مراتب را جهت ابلاغ مجدد به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.
ج- در خصوص چشمه‌های شهر سنندج با توجه به اهمیت این چشمه‌ها در شکل دهی به رود دره ها و چرخه اکولوژیک شهر، موقعیت و مسیرهای دقیق این چشمه‌ها توسط شهرداری، شناسایی و برنامه و طرح احیای تدریجی رود دره‌ها و رفع انسداد مسیر چشمه‌ها و جلوگیری از هدر رفت آنها توسط وزارت نیرو با همکاری سازمان محیط ‌زیست و شهرداری سنندج تهیه و توسط اداره کل راه و شهرسازی و با نظارت استانداری کردستان به شورای‌عالی ارایه شود.
د- با توجه به سابقه تاریخی روخانه‌ای دره بیان و قشلاق در استخوان بندی شهر و تغییرات بعدی آنها در تبدیل به کانال اصلی فاضلاب، شهرداری با همکاری وزارت نیرو و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به امکان‌سنجی احیای ادامه رودخانه و احیای محور گردشگری پیرامون آنها و با نظارت استانداری کردستان در مدت یک سال اقدام و نتیجه توسط اداره کل راه و شهرسازی به شورای‌عالی ارایه شود.
ه- نظر به اهمیت کوه آبیدر به عنوان مهمترین عنصر شکل‌دهنده هویتی به منظر و ساختار شهر و ضرورت جلوگیری از ساخت و سازهای مخدوش‌کننده منظر شهری این کوه در دامنه‌ها، شهرداری با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی نسبت به تعیین خط حداکثر تراز ارتفاعی ساخت و ساز اقدام و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج به دبیرخانه شورای‌عالی ارایه شود.
تعیین اولویت پروژه ها، بررسی و تصویب آیین نامه‌های شهرسازی، و تعیین و تصویب معیارهای ساختمانی و بررسی قوانین شهرسازی بر عهده شورای عالی شهرسازی است.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با حدود 500 هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.