اسرافیل نیازی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح تفصیلی شهر سلطانیه در کمیسیون ماده پنج تایید شده و هم اکنون در مرحله تهیه و تایید نقشه های جامع است.
وی یادآورشد: شهر سلطانیه موقعیت و جایگاه خاصی دارد و طراحی طرح تفصیلی آن نیازمند مطالعات خاصی است.
نیازی اظهار کرد: موضوع طرح تفصیلی شهر سلطانیه نیازمند پیگیری خاصی بود و از همین رو، در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری زنجان گفت: در این شورا بنا شد طرحی با عنوان طرح ویژه با رعایت ضوابط و ملاحظات تاریخی برای این شهر تهیه شود.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون تهیه و تدوین طرح ویژه برای دو شهر تاریخی بیستون در کرمانشاه و سلطانیه در زنجان تصویب شده است.
نیازی ادامه داد: تهیه و تدوین این طرح را اداره کل راه و شهرسازی با همکاری سازمان میراث فرهنگی پیگیری می کند و هم اکنون قرارداد تهیه طرح ویژه سلطانیه نهایی و برای آن 2 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری زنجان گفت: سلطانیه با سایر شهرهای تاریخی کشور متفاوت است و از یک معماری خاص شهری تبعیت می کند و این ساختار و ضوابط باید در طرح ویژه پیش بینی شود.
وی اضافه کرد: در این طرح ویژه باید بافت ویژه و تاریخی آن مد نظر قرار گیرد و عرصه های مختلف آن تعیین تکلیف شود.
نیازی ابراز کرد: موضوعی که در این طرح مورد تاکید قرار گرفته، برنامه ریزی برای آزاد سازی شهر کهن، اصلاح و ساماندهی شهر کنونی نسبت به شهر کهن، ساماندهی حوزه جدایی ناپذیر ارگ سلطانیه و سایر بناهای تاریخی است.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری زنجان گفت: لحاظ مطالعات و ارزیابی مسائل زیست محیطی، اهمیت عرصه چمن سلطانیه و ارتباط شهر با ارگ سلطانیه مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: این موضوع باید به گونه ای طراحی شود که گردشگران بتوانند ارتباط معماری شهر با ارگ سلطانیه را درک کنند.
نیازی یادآورشد: باید شهر سلطانیه به عنوان قطب گردشگری شهرستان پیش بینی و تمام امکانات و ظرفیت های مورد نیاز متناسب آن مد نظر قرار گیرد.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری زنجان گفت: لزوم در نظر گرفتن عرصه و حریم اثر ثبت جهانی گنبد سلطانیه در طرح ویژه، گسترش شهر در حریمی که در طرح ویژه پیش بینی شده به مشاور اعلام شده است.
وی اظهار کرد: عملیات طراحی این طرح ویژه شروع شده و تا پایان امسال باید تعیین تکلیف شود.
پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اعلام کرده بود که بر اساس مطالعات انجام شده، شهری قدیمی زیر شهر فعلی سلطانیه قرار دارد که کاوش و عملیات اکتشاف آن، نیازمند زمان و اعتبار است.
قدمت شهر و گنبد سلطانیه به دوره ایلخانیان می رسد و هم اکنون گنبد سلطانیه یکی از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می شود.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.