به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، کریم ذوالفقاری در جلسه کارگروه تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی افزود: باوجود آمادگی تمامی مراکز خریدتضمینی گندم، باید برای تقویت و ارتقای آنها اقدام شود تا ارائه خدمت به کشاورزان بدون هیچ کاستی انجام بپذیرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون هیچ مانعی از نظر ظرفیت های انباری و پرداخت وجه برای خرید تضمینی جو وجود ندارد گفت: کشاورزان جوکار با بروز کردن سامانه ثبت نام برای عرضه جو از طریق بورس کالا می توانند در زمان مشخص نسبت به دریافت وجه خرید تضمینی محصول جوی خود اقدام کنند.
به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان، ریزش در برداشت محصولات به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید هرسال نسبت به سرویس ادوات کشاورزی در زمان مشخص اقدام شود تا ادعای ما نسبت به کاهش افت و ریزش ها منطقی باشد.
ذولفقاری افزود: همچنین بخش صنعت که تولید ادوات کشاورزی را به عهده دارد نیز برای یاری رساندن به کشاورزان دستگاه ها را با شرایط بهتر و هزینه کمتری در اختیار آنان قرار دهد.
وی اضافه کرد: کاهش افت و ریزش محصولات کشاورزی در زمان برداشت محصول می تواند کمک به سزایی در افزایش درآمد کشاورز داشته باشد.
وی گفت: بهره گیری از خاک ورزی حفاظتی در مزارع دیم در مرحله برداشت مهمترین اقدام برای افزایش راندمان تولید است و کشاورزی حفاظتی بدون بقایای گیاهان امکان پذیر نیست.
در سال زراعی جاری بیش از 771 هزار هکتار از اراضی استان به کشت پاییزه اختصاص یافته که 87 درصد آن به صورت دیم و 13 درصد دیگر به صورت آبی کشت شده است.
در سال زراعی گذشته نیز 856 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شده و قسمتی از آن در سیلوهای داخل استان و مابقی با اخذ مجوز به استان های دیگر منتقل شده است.
میانگین برداشت گندم در مزارع دیم استان یک هزار و 575 کیلوگرم در هکتار و در مزارع آبی پنج تُن در هکتار بوده که در هر 2 مورد میانگین کردستان از میانگین کشور بیشتر است.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.