به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان عبدالمحمد زاهدی، در دیدار با تشکل های زیست محیطی استان کردستان افزود: قبل از دولت تدبیر و امید تنها 47 تشکل مردم نهاد در استان به ثبت رسیده بود که این تعداد در سه سال گذشته به 181 مورد رسیده است و هم اکنون 35 تشکل دیگر در نوبت ثبت قرار دارند.
به گفته وی، تشکل های مردم نهاد باید تلاش های خود را برای فرهنگ سازی حفظ محیط زیست افزایش دهند تا با اقدامات فرهنگی باید به جایی برسیم که همه مردم خود را حافظ محیط زیست بدانند و از آلوده کردن محیط زندگی خود پرهیز کنند.
استاندار کردستان افزود: موضوع آموزش در حفظ محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید فرزندان و دانش آموزان را با موضوع محیط زیست آشنا و آنان را درباره اهمیت محیط زیست حساس کرد.
وی با اشاره به اینکه کنترل میزان مصرف آب در بخش مختلف و حفظ منابع آب در پایداری محیط زیست مساله ای مهم است افزود: در طول خدمت دولت یازدهم تا کنون سهم استان از آب های مرزی از 2 هزار و 900 هکتاربود به بیش از 17 هزار هکتار رسیده و با کارهای برنامه ریزی شده در آینده نه چندان دور به میانگین کشوری می رسد.
وی گفت: ارزیابی های همه جانبه زیست محیطی درباره احداث مینی پالایشگاه در دشت بیلو مریوان در دست انجام است و اگر به این نتیجه برسم که این پالایشگاه زریوار را تهدید می کند دولت خود مانع اجرای آز آن خواهد شد.
کردستان با 28 هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و حدود 2درصد جمعیت ایران را در خود جای داده که سکونت جمعیت زیاد، اهمیت بسیار زیاد از نظر کشاورزی و دامداری، وجود منابع آب شیرین و معادن غنی زیرزمینی، جاذبه های توریستی و پتانسیل های فراوانی که این استان برای توسعه دارد، این منطقه را بسیار با اهمیت کرده است.
محیط زیست کردستان به دلیل قرار گیری استان در منطقه ای کوهستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که منطقه حفاظت شده بیجار، بدر و پریشان قروه ، عبدالرزاق سقز، تالاب زریوار مریوان، شاهو وکوسالان سروآباد و کامیاران، زیستگاه با ارزش چل چمه( چهل‌چشمه)دیواندره، زیستگاه سارال (سالال) در دیواندره، سنندج و مریوان منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره و جنگل های غرب استان مهمترین زیستگاه های استان است.
استان کردستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر، دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31بخش، 86 دهستان و هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.