به گزارش ایرنا عبدالمحمد زاهدی روز دوشنبه در اولین جلسه شورای برنامه ریزی استان کردستان در سنندج افزود: محیط زیست، حمل و نقل ریلی و آب سه اولویت مهم مورد توجه در تدوین برنامه ششم است و همه عناصر و گونه های انسانی، گیاهی و حیوانی که در طبیعت وجود دارد هر کدام به عنوان جزیی از کل، نقش مهمی در حفظ حیات دارند.
وی اضافه کرد: باید در مناطق حفاظت شده نیز نوعی از فعالیت ها را تعریف کنیم که با توجه به مرزی بودن منطقه، معیشت مردم نیز در نظر گرفته شود تا مردم در منطقه سکونت تداوم داری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه گاهی مکانیزم طبیعت گونه ای را منقرض می کند، گفت: اما در بسیاری موارد، بی توجهی به محیط زیست موجب نابودی این گونه های در طبیعت می شود.
به گفته وی، جنگ از آسیب ها و تهدیدات جبران ناپذیر برای محیط زیست است و برخی اقدامات هدفمند سیاسی از سوی برخی کشورها تهدید جدی دیگری برای محیط زیست محسوب می شود.
استاندار کردستان توجه کنوانسیون های مختلف سازمان ملل به مسائل محیط زیست را نشان از اهمیت بالای آن دانست و افزود: حفاظت از محیط زیست نیز مانند سایر امور نیازمند دستیابی به علوم و فنون روز دنیاست و باید راهکارهای جدید و نوآوری در خدمت حفاظت محیط زیست قرار گیرد.
زاهدی گفت: همه معتقدیم که محیط زیست باید حفظ شود و در همین راستا کل کشور را باید به عنوان محیط زیست حفظ کنیم.
منطقه حفاظت شده بیجار، بدر و پریشان قروه ، عبدالرزاق سقز، تالاب زریوار مریوان، شاهو وکوسالان سروآباد و کامیاران، زیستگاه با ارزش چل چمه( چهل‌چشمه)دیواندره، زیستگاه سارال (سالال) در دیواندره، سنندج و مریوان منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو دیواندره و جنگل های غرب استان مهمترین زیستگاه های کردستان است.
کردستان با 28 هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و حدود 2درصد جمعیت ایران را در خود جای داده که سکونت جمعیت زیاد، اهمیت بسیار زیاد از نظر کشاورزی و دامداری، وجود منابع آب شیرین و معادن غنی زیرزمینی، جاذبه های توریستی و پتانسیل های فراوانی که این استان برای توسعه دارد، این منطقه را بسیار با اهمیت کرده است .
استان کردستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر، دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31بخش، 86 دهستان و هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
3034/1904
**خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.