مجید قیدار پور روز یکشنبه به مناسبت هفته سلامت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تدابیر اتخاذ شده توسط وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی کشور در خصوص تشکیل پرونده الکترونیک سلامت (سامانه سیب) در تمامی استان های کشور استان کردستان نیز در اجرای هرچه مطلوب تر این طرح جز مراکز پیشرو بوده است.
وی ادامه داد: بر این اساس، مدت مراجعه جمعیت شهری این استان به پایگاه های سلامت جامع 6ماه در نظر گرفته شده است و مردم می توانند با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه برای تشکیل پرونده سلامت به مرکز سلامت منطقه محل سکونت خود مراجعه و پرونده تشکیل دهند.
او با اشاره به برنامه های هفته سلامت به منظور آگاهی بخشی و تشویق مردم به رعایت همه جوانب سلامت خود اظهار کرد: با اتصال سامانه سیب به اداره ثبت احوال ذخیره سازی اطلاعات اولیه با سهولت بیشتری انجام می شود و مدت بسیار کمی برای ثبت نام صرف می شود.
به گفته قیدارپور، برای کاهش ابتلا به برخی از بیماری های خاموش مانند فشار خون، دیابت و افسردگی باید فرهنگ سازی شود و مردم برای خود مراقبتی در برابر این بیماری های باید فرهنگ زندگی خود را تغییر دهند.
وی اظهار کرد: تحقیات نشان داده است، عامل بسیاری از این بیماری ها ورزش نکردن، تحرک کم و یا عادات نامناسب غذایی است.
قیدارپور گفت: اطلاعات ثبت شده به مدت 280 سال در این مرکز نگهداری و قابل دسترس خواهد بود که بصورت کاملا محرمانه است و کسی بجز دست اندر کاران به آنها دسترسی پیدا نخواهد کرد.
به نظر قیدارپور بیماری خاموش به واقع بدون سر و صدا، بیشترین زحمت را برای مردم ایجاد می کنند و مردم نیز خیلی کم متوجه این معضل سلامت جسمی، روانی و روحی خود هستند.
رئیس مرکز بهداشت محیط شهرستان بیجار اظهار کرد: جمعیت بالای 25 سال در معرض جدی خطر عامل های این بیماری (خاموش) هستند و هر لحظه ممکن است خطرجدی پیش آورد.
او تسریع در اطلاع رسانی و مدیریت ابتلای مردم را ضروری برشمرد و تاکید کرد: پیشگیری از ابتلا به بیماری های؛ فشارخون، قند خون و چربی ضروری و یکی از مزیت های تشکیل پرونده پزشکی است.
قیدار پور در پایان به مردم توصیه کرد، برنامه ای ورزشی را حتما در سبد خانوار خویش قرار دهند و با روزانه نیم ساعت ورزش، به سلامت خود توجه بیشتری داشته باشند و از مصرف مواد غذایی با چربی بالاو قند ذخیره شده بطور جدی پرهیز کنند.
طبق طرح اجرای سلامت، هر پزشک بین 500 تا سه هزار خانوار را تحت پوشش قرار خواهد داد و تمامی خدمات درمانی افراد زیر پوشش را بصورت رایگان انجام می دهند.
مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار با داشتن 16 پایگاه سلامت و مراکز درمانی منطقه ای و محله ای، یک بیمارستان، یک کلینیک درمانی، 2 مرکز درمانی بخش خصوصی و نهاد انقلابی، موضوع حفظ و ارتقای سلامتی مردم را پیگیری می کند.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی/** انتشار دهنده: امید بهمنی
**برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.