به گزارش ایرنا، پرویز کولانی شامگاه چهارشنبه در نشست توجیهی نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان قروه افزود: انتخابات در کشور ایران نماد مردم سالاری دینی است و یک تفاوت مهمی با سایر کشورها دارد و اینکه انتخابات بومی و خاص کشور ایران است.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با پیروزی خودش معادلات نظام بین الملل را به هم زد و به عنوان یک قطبی مهم در دنیای سیاست خود را نشان داد ادامه داد: این انتخابات هم به تبعیت از این نظام سیاسی دارای ویژگی های مهم و بارزی است.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات برای دوست و دشمن نظام جمهوری اسلامی، گفت: موضوعی که تحلیلگران خارجی و داخلی از ماه ها قبل از انتخابات نسبت به آن ورود پیدا می کنند و باعث خوشحالی دوستداران نظام و نا امیدی دشمنان می شود.
فرماندار قروه اظهار کرد: انتخابات در هر کشوری معیاری برای سنجش مقبولیت و پذیرش نظام حاکم سیاسی است و اگر مقایسه ای میان انتخابات ایران با سایر کشورهای مدعی دموکراسی انداخته شود میانگین مشارکت مردم در انتخابات ایران نسبت به آن کشورها از یک درجه و اعتبار بیشتری برخوردار است.
به گفته وی دشمنان نسبت به میزان مشارکت مردم در انتخابات از یک حساسیت ویژه ای برخوردار هستند و از ماه ها قبل از شروع انتخابات به شیوه های مختلف سعی می کنند انتخابات را با عناوینی همچون تقلب، تخلف، غیردموکراتیک و غیر آزاد، مخدوش جلوه بدهند.
وی ادامه داد: تلاش آنها بر این است نظام را ناکارآمد جلوه بدهند و هم مردم را برای حضور در انتخابات دلسرد کنند.
کولانی تاکید کرد: هوشیاری ملت ایران و درک بالای سیاسی در طول انتخابات نشان دهنده این است که حنای دشمنان پیش ملت ایران رنگی ندارد.
وی با اشاره به پیروی از چند موضوع در انتخابات افزود: انتخابات یک موضوع ملی است و اعتبار جهانی دارد و این امر با مشارکت مردم و حضور مردم در پای صندوق های رای تحقق می یابد چرا که اقتدار سیاسی نظام را در داخل و در سطح بین المللی بالا می برد و این یک اصل مهمی است.
این مسئول با بیان اینکه به عنوان مجریان انتخابات وحدت مردم یک مساله مهم است، ادامه داد: فلسفه انتخابات زمانی منجر به اقتدار ملی می شود که نتیجه این اقتدار وحدت باشد و در انتخاباتی که حضور مردم هم گسترده باشد اما باعث لطمه به اقتدار، وحدت ملی و امنیت شود دیگر انتخابات نیست.
وی این دو 2 مقوله را خطوط قرمز انتخابات دانست و اضافه کرد: چه کسانی که می خواهند حضور مردم در پای صندوق های رای را دلسرد کند و چه کسانی که بخواهند وحدت را در جامعه با قلم،بیان و هر ابزار تاثیرگذار برهم بزنند، از خطوط قرمز گذشته اند.
فرماندار قروه اصل بی طرفی در انتخابات را موضوع مهمی دانست که باید رعایت شود و افزود: اگر اصل بی طرفی در انتخابات رعایت نشود به وحدت انتخابات، وحدت مردم و مشارکت مردم لطمه وارد می شود.
وی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد انتخابات اظهار کرد: رای مردم حق الناس است و این یک فتوای شرعی است که خدا ممکن است از حق خود بگذرد اما حق الناس را نمی بخشد.
کولانی گفت: ما این اطمینان را به کاندیدای انتخابات می دهیم که آخرت خود را به خاطر دنیای شما و دیگران نمی فروشیم و بی طرفی و صحت انتخابات باید سرلوحه مجریان و ناظران انتخابات باشد.
وی تاکید کرد: مدیرانی که در دستگاه اجراییشان به نفع و علیه کسی تبلیغ کنند به شدت با آن ها برخورد می شود.
وی از کاندیدای انتخابات خواست شرایط و موقعیت شهرستان قروه را با توجه به تنوع قومی و مذهبی و وحدت بین اهل تشییع و تسنن را مدنظر داشته باشند و در کنار آرامش و همدلی تبلیغ و رقابت کنند.
کولانی با اشاره به اینکه کاندیدها این دغدغه سیاسی و اجتماعی را احساس کردند که در انتخابات شرکت کردند گفت: از کاندیدها و هواداران آن ها می خواهیم قوانین را رعایت کنند.

**شوراها عرصه تمرین مردم سالاری هستند
رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شهرستان قروه نیز در این نشست گفت: انتخابات شوراها عرصه تمرین مردم سالاری است و همانند پازلی است که با انتخاب شورا تکمیل می شود.
مهدی حسامی افزود: شوراها از سرمایه ای بزرگ به نام اعتماد مردم برخوردارند و این مجموعه ها باید قدر این پشتوانه ارزشمند را بدانند و آن را در جهت توسعه شهر و یا روستای خود به کار گیرند.
به گفته وی یکی از مباحث حقوق شهروندی در انتخابات تقویت، اعتماد به مدیریت است و حقوق شهروندی تقویت حس تعلق اجتماعی است.
حسامی رویکرد روان شناختی، جامعه شناختی و روان شناسی سیاسی را در تقسیم بندی رفتار در انتخابات مهم دانست و افزود: در روان شناسی انتخابات رای دهنده، رای گیرنده و عامل سیستم نقش بسزایی دارد.
وی با اشاره به اهمیت عامل سیستم افزود: این مقوله ارتباط رای دهنده و رای گیرنده و تعامل در زمینه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.
رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شهرستان قروه با اشاره به دیدگاه متخصصان روان شناسی انتخابات گفت: شخصیت رای دهندگان، عقاید و نگرش رای دهندگان و رسانه های گروهی در زمینه انتخابات نقش بسزایی دارد.
حسامی بر لزوم ایجاد فضای انتخابات قانونی، سالم و پر نشاط تاکید کرد و افزود: باید تلاش شود تا همه چهره‌های علاقه‌مند به خدمت و معتقد به نظام و سربلندی ایران اسلامی، در صحنه رقابت حاضر شوند.
وی گفت: هیات نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی در خصوص تبلیغات زودهنگام داوطلبان ثبت نام شده، اعلام می‌دارد؛ این هیات از طریق بازرسان خود تبلیغات زودهنگام نامزدان را با دقت تحت نظر دارد و تخلفات انتخاباتی را از طریق مراجع ذیربط پیگیری خواهد کرد.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای سالامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
قروه در 90 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.
7345/6108
**خبرنگار: سارا صالحی/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.