صباح محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: آرامگاه این شاعر نامی منطقه اورامانات و استان کردستان در روستای سرپیر از توابع بخش اورامان قرار دارد که وضعیت آن مناسب و در خور جایگاه این شاعر نامی نیست.
وی ادامه داد: عملیات بازسازی و ساماندهی آرامگاه ماموستا صیدی هورامی توسط بخشداری اورامان با همکاری و مشارکت شهرداری، شورای اسلامی شهر اورامان و پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامان از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری آغاز خواهد شد.
بخشدار اورامان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مسائل و موضوعات فرهنگی و هنری دارد، اضافه کرد: بازسازی و ساماندهی آرامگاه اصحاب فرهنگ و هنر یک ضرورت و از اولویت های مهم مسئولین فرهنگی است.
وی با اشاره به گردشگر پذیر بودن منطقه اورامان گفت: بازسازی و ساماندهی آرامگاه ماموستا صیدی هورامی می تواند باعث افزایش ورود مسافران و گردشگران به این منطقه شود.
به گزارش ایرنا، محمد سلیمان فرزند سید محمود متخلص به صیدی هورامی شاعر نامی و بلند آوزاه منطقه اورامانات در سال 1199 در روستای خانقاه از توابع شهرستان پاوه متولد شد وی سپس جهت تحصیل به اکثر شهرهای اورامان از جمله « شاره زور عراق » رفت.
این شاعر نامی منطقه اورامانات بعد از اتمام تحصیلات دینی نزد ملا جلال خورمالی عراق به شهر اورامان تخت شهرستان سروآباد بازگشت و در آنجا ازدواج کرد و به کار تبلیغ دینی پرداخت.
قریحه شاعری او باعث شد که همزمان با تدریس علوم دینی اشعاری را نیز بسراید که در اشعارش به « صیدی » تخلص کرده که با حرف 'ص' نوشته می شود، به معنی گرفتار در دام عشق.
اشعار ماموستا صیدی هورامی به سه قسمت تقسیم می شود، عارفانه، عاشقانه و اشعاری در توصیف طبیعت زیبای اورامان، چهار نوع شعر در دیوان اشعار وی به چشم می خورد که شامل اورامی کهن ، اورامی جدید ، فارسی و ملمعاتی به زبانهای عربی ، اورامی و فارسی است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و اورامان در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7354/1904
**خبرنگار: فرزاد آداک/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.