به گزارش ایرنا حجت الاسلام رحیم جعفری روز سه شنبه به مناسبت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی با صدور پیامی، که نسخه ای از آن به خبرگزاری ایرنا ارسال شده افزود: رزمندان اسلام در هشت سال دفاع مقدس عاشقانه و جان برکف برای دفاع از خاک و میهن و آرمان های مقدس نظام اسلامی جنگیدند و آوینی توانست تاریخ جنگ نابرابر را برای جهانیان روایت کرد.
در ادامه این پیام آمده است: صدای گلوله، فریاد از دست دادن ها، جدایی ها و فراق، نگاه های نگران، روایت پیروزی ها از دریچه دوربین و قلم سید هنرمند برای همیشه در تاریخ جنگ به یادگار ماند و شکوه و عظمت هر پدیده انسانی و اجتماعی در نگاه هنری هنرمند به آن مقوله است که نگاه و دیدگاه متفاوت از مقوله اصلی را خلق خواهدکرد، آوینی عظمت وشکوه دفاع مقدس را از نگاه هنر تصویر سازی برای همیشه در جان های ما ماندگار و جاویدان کرد.
مجموعه آثار شهید سید مرتضی آوینی برگرفته و سرچشمه اصلی آن قرآن مجید، نهج ابلاغه، سخنان گهربار معصومین علیه السلام، آثار و گفتار حضرت امام خمینی(ره) بوده است.
هنر ایشان در همین تجلیات ماندگار بود که این چنین در دلها و جان ها رسوخ می کرد، آن شهید بزرگوار با آشنایی که با فلسفه غرب و آرا و اندیشمندان غربی داشت راه های نفوذ فرهنگ غرب را به خوبی می دانست و همین شناخت و آگاهی از مبانی و فلسفه وسیر تاریخی فرهنگ و تمدن جدید راههای مقابله با تهاجم فرهنگی را به واقع می دانست.
همه ما مرتضی آوینی را به عنوان روایت گر پرآوازه صحنه های جاویدان دفاع مقدس می دانیم اما آوینی علاوه بر هنر مقدس روایت گری بزرگترین رویداد و پدیده جنگی قرن حاضر، یکی از فعالان عرصه مطبوعات است و آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می‌شود.
او در کنار تالیف مقالات تئوریک درباره ماهیت سینما و نقد سینمای ایران و جهان، مقالات متعددی در مورد حقیقت هنر، هنر و عرفان، هنر جدید از جمله رمان، نقاشی، گرافیک و تئاتر، هنر دینی و سنتی و هنر انقلاب تالیف کرد که در ماهنامه‌ی 'سوره' به چاپ رسید.
طی همین دوران در خصوص مبانی سیاسی اعتقادی نظام اسلامی و ولایت فقیه، فرهنگ انقلاب در مواجهه با فرهنگ واحد جهانی و تهاجم فرهنگی غرب، غرب‌زدگی و روشن‌فکری، تجدد و تحجر و موضوعات دیگر تفکر و تحقیق کرد و مقالاتی منتشر نمود.
سید مرتضی آوینی کارگردان فیلم مستند و روزنامه‌نگار حوزهٔ فرهنگی در سال 1326 به دنیا آمد و روز بیستم فروردین 1372 در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان، به همراه محمد سعید یزدان پرست با مین برخورد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از جنگ تحمیلی به شهادت رسید.
شش روز در ترکمن صحرا، سیل خوزستان، خان گزیده‌ها، حقیقت، با دکتر جهاد در بشاگرد، هفت قصه از بلوچستان، با تیپ المهدی در محور رأس البیشه، شیر مردان خدا!، کرب‌وبلا در انتظار است، روایت فتح، شهری در آسمان از جمله فیلم های ساخته شده توسط این شهید است.
از وی کتاب هایی نیز به جا مانده که از این آثار می توان به آئینه جادو، توسعه و مبانی تمدن غرب، گنجینه آسمانی، یک تجربه ماندگار، فردایی دیگر، حلزون‌های خانه به دوش، رستاخیز جان، آغازی بر یک پایان، فتح خون، امام و حیات باطنی انسان، با من سخن بگو دوکوهه، مرکز آسمان، نسیم حیات و سفر به سرزمین نور اشاره کرد.
20 فروردین سالروز شهادت این شهید به عنوان روز هنر اسلامی در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.
3034/ 3020
** دریافت کننده: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.