به گزارش ایرنا این اشتباه جغرافیایی، صدای اعتراض برخی از جوانان شهرستان دیواندره که غار تاریخی کرفتو در ان واقع شده است را بلند کرد و نمود آن را نیز بیشتر در فضای مجازی و شبکه های تلگرامی می شد دید.
همین انتقادات موجب شد که بانک صادرات استان کردستان نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کند انتصاب غار کرفتو به سقز یک اشتباه سهوی بوده که به دلیل استفاده از اطلاعات قدیمی صورت گرفته است اما در تقسیمات کشوری جدید غار کرفتو در محدوده شهرستان دیواندره قرار گرفته است.
18 فروردین نیز یکی از کانال های سقز متنی به قلم یکی از فعالان رسانه ای منتشر کرده که در آن غار کرفتو را متعلق به سقز معرفی کرده است.
سئوالی که اینجا مطرح می شود این است مگر نه اینکه هر دو شهرستان سقز و دیواندره در استان کردستان قرار دارند و هر دو شهرستان کُرد زبان و با ریشه های مشترک فرهنگی هستند و بحث و جدل برای اینکه پسوند دیواندره یا سقز به ادامه نام این غار تاریخی اضافه کنیم چه چیز را تغییر می دهد؟
آیا تعداد گردشگران آن را افزایش می دهد، اعتبارات حفاظتی این اثر تاریخی و طبیعی را بیشتر می کند یا این اثر را در جهان مطرح می کند؟
پس چرا باید موضوع مهم و کنش مهم در حول و حوش اثری تاریخی و طبیعی که به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است و تمام کشور باید به آن افتخار کنند و با جان و دل از آن محافظت کنند، این شده است که کدام شهرستان نام خود را به آن اضافه کند؟
دوستان، همزبانان و هموطنان بیایید غار کرفتو را فقط غار کرفتو در استان کردستان بنامیم و برای حفظ ان بیشتر بکوشیم.
6108/1904
** خبرنگار: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.