به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان عبدالمحمد زاهدی روز پنجشنبه در پنجمین جلسه شورای توسعه استان در محل وزارت کشور افزود:
وی یکی از پروژه های مهم بخش حمل و نقل را کریدور شمال به جنوب دانست و اضافه کرد: این کریدور که مهمترین راه ترانزیتی غرب کشور است پنج استان غربی را در بر می گیرد و 320 کیلومتر از این راه در جغرافیای استان کردستان واقع شده است.
زاهدی با اشاره به اینکه بخش عمده این پروژه در استان اجرا شده و برای اتمام آن نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات بیشتر هستیم اظهار داشت: در اردیبهشت ماه قطار به همدان می رسد و خواست جدی ما این است که بلافاصله ریل گذاری مسیر همدان به سنندج نیز آغاز شود.
وی ادامه داد: هم اکنون این پروژه دارای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی است و امیدواریم این مهم که نقش بسیار بسزایی در توسعه استان دارد در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.
استاندار کردستان یکی دیگر از پروژه های مهم بخش حمل و نقل را جاده سنندج به مریوان خواند و گفت: با مساعد شدن شرایط جوی این پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت .
زاهدی در این جلسه توجه به تسریع در ساخت فرودگاه سقز را نیز از نظر دور نداشت و گفت: ساخت فرودگاه سقز برای استان کردستان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این فرودگاه در صورت تکمیل می تواند به هفت شهرستان پیرامون خود خدمات ارایه دهد.
وی همچنین موضوع پروازهای فرودگاه سنندج را نیز یکی از مشکلات موجود در عرصه ی حمل و نقل اعلام کرد و افزود: برای رونق گرفتن سرمایه گذاری در استان ما نیازمند وجود پروازهای منظم در استان توسط شرکت های هواپیمایی هستیم.
استاندار کردستان یکی دیگر از موضوعات حایز اهمیت برای استان را موضوع آب دانست و به تلاش های گسترده دولت تدبیر و امید برای سرمایه گذاری در بخش آب اشاره کرد و ادامه داد: در سه سال و نیم گذشته دولت هزار و 700 میلیارد تومان در بخش آب استان هزینه کرده است و برای بهره مندی کامل مردم از مواهب آن باید شبکه پایاب و سامانه های انتقال به نتیجه برسد.
زاهدی سهم آب استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: استان کردستان در مرکزیت حوزه های آبریز کشور قرار دارد و باید از آب این استان در درجه اول برای رونق صنعت و کشاورزی خود که درای توجیه اقتصادی و عقلانی است استفاده کرد.
وی افزود: وقتی ما در استان کردستان دارای زمین های کشاورزی هستیم عادلانه نیست که آب استان برای مصارف غیر شرب از آن خارج شود و باید در این بخش اولویت با خود استان باشد.
وی میانگین اراضی آبی کشور را 46 درصد و استان کردستان را 10.4 درصد ذکر کرد و گفت: وزیر نیرو در حضور معاون اول رییس جمهور برای افزایش اراضی آبی استان وعده هایی داد که اگر آن وعده ها بطور کامل عملیاتی شود اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
این مقام مسئول استان کردستان را دارای یک عقب ماندگی مزمن از سال های پیش از انقلاب و سال های اول انقلاب به دلایل مختلف دانست و اظهار کرد: با توجه به مجموعه آن شرایط این استان نتوانست از فرصت های اولیه نظام بهره مند شود.
وی افتتاح پتروشیمی کردستان به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی تاریخ استان در سفر رییس جمهور را از دستاوردهای نظام و دولت برای استان برشمرد و اضافه کرد: در این پروژه هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که در مقایسه با استان های برخوردار رقم چندان قابل توجهی نیست.
زاهدی اضافه کرد: هم اکنون چند پروژه صنعتی نظیر لاستیک رازی، کارخانه سیمان دیواندره و کسب مجوز برای احداث 2 پتروشیمی جدید تعریف شده است و ما انتظار داریم بانک ها و سازمان های مرکزی در این بخش ها کمک کنند.
وی با بیان اینکه استان کردستان نیازمند چند طرح پیشران توسعه ای است گفت: با ورود این صنایع و به ثمر نشستن این طرح ها در استان زمینه برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم می شود.
استاندار کردستان در ادامه سخنان خود با انتقاد از مقررات و مصوبات صندوق توسعه ملی بیان کرد: با آن مقررات استان هایی مانند کردستان با ظرفیت های خود نمی توانند از تسهیلات آن بهره مند شوند.
وی ادامه داد: جا دارد با توجه به پتانسیل استان در بخش تولید مواد پروتئینی و دیگر محصولاتی که در امنیت غذایی کشور موثرند این صندوق توجه جدی به ارایه تسهیلات به طرح ها و پروژه هایی از این دست نشان دهد.
زاهدی همچنین موضوع ساماندهی معابر مرزی را نیز در این جلسه مطرح کرد و افزود: با توجه به وجود عدم شغل مناسب در مناطق مرزی، تامین معیشت مرزنشینان و نگاه داشتن مردم در مرزها طرح ساماندهی مبادلات مرزی که به دولت ارایه شده است به تصویب برسد.
وی افزود: با تصویب این طرح در هیات دولت مبادلات مرزی نسبتا قانونمند خواهد شد.
استاندار کردستان همچنین موضوع فروش سوخت توسط مرزنشینان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه وزارت نفت در این خصوص به تعهدات خود بطور کامل عمل نکرد و ما انتظار داریم وزارت نفت به این موضوع که به معیشت مرزنشینان کمک می کند توجه داشته باشد.
وی ضرورت حضور یک شرکت سرمایه گذاری در مناطق مرزی را نیز یادآور شد و ادامه داد: اگر شرکت های دولتی و هلدینگ در استان سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذاری آنها موفق باشد حتما بخش خصوصی و صاحبان سرمایه در استان کردستان فعالیت اقتصادی خواهند کرد.
6108
** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.