به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فلاحی روز پنجشنبه در آیین گردهمایی سرآمدان علم و تجربه شهرستان بانه که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر با حضور نخبگان اقتصادی و علمی برگزار شد افزود: فرصت های ناشناخته زیادی در شهرستان بانه وجود دارد که باید نخبگان شهر این فرصت ها را شناسایی کنند و برای رونق و شکوفایی اقتصادی و فرهنگی شهر تلاش کنیم
وی با اشاره به اینکه دولت آماده هر گونه همکاری در این زمینه است، خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری حلال مشکلات ما است و ما از سرمایه گذاران با آغوش باز استقبال می کنیم.
فلاحی اظهار کرد: باید کالا با برند بانه به کشورهای دیگر صادر شود و ما باید کالاهای فرهنگی خود را زنده کنیم
وی افزود: کالاهای فرهنگی بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم شهر بانه را به جاهای دیگر معرفی می کند.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید ایجاد توسعه پایدار با مشارکت و حضور مردم است، ادامه داد: در بانه به مشارکت مردم در توسعه نیاز داریم که در این بخش ضعیف عمل شده است.
وی اظهار کرد: در پنج سال اخیر 26 هزار نفر به جمعیت شهر بانه اضافه شده و هم اکنون شهر بانه 158 هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آمار مربوط به مهاجرین است و بیشتر هم در حاشیه شهر ساکن شدند.
فلاحی افزایش جمعیت حاشیه شهر را زنگ خظری برای بانه دانست و افزود: حاشیه شهر حامل مشکلات و آسیب های اجتماعی در زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز، مسائل بهداشتی و آموزشی است که همه این مشکلات در آینده شهر بانه پیش بینی شده است.
وی گفت: روستاهای شهرستان به مصرف کننده تبدیل شدند و تولید، کشاورزی و صنایع روستایی به دست فراموشی سپرده شده است.
وی به بسترهای ایجاد شده در زمینه بازار عرضه مستقیم کالا اشاره کرد و افزود: بسترهای اجرایی ایجاد بازارچه عرضه مستقیم کالا با همکاری شهرداری فراهم شده که باید برای توسعه و پیشرفت این بازارچه سرمایه گذاران وارد عمل شوند.
فرماندار بانه مبادلات مرزی را یکی از فرصت های شهرستان بانه برای توسعه اقتصادی دانست و ادامه داد: یکی از فرصت های شهر بانه رونق مبادلات مرزی است که در این راستا معابر موقت به زودی ساماندهی می شود.
وی گفت: مرز سیرانبند از طرف جمهوری اسلامی ایران یک مرز رسمی است اما در آن سوی مرز با توجه به اینکه حکومت محلی است با دولت مرکزی تفاهم ندارند.
وی افزود: دولت مرکزی عراق رغبتی برای حل این مشکل نشان نمی دهد و روند اداری در اقلیم با مشکل مواجه شده است اما ما همچنان پیگیری این موضوع هستیم.
فلاحی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی بانه یکی دیگر از ظرفیت های موجود در بحث سرمایه گذاری است که سرمایه گذار از معافیت مالیاتی در بخش برخوردار می شود و فروآری های آن به داخل و خارج کشور صادر می شود.
وی بابیان اینکه هزینه ورود کالا در معابر موقت مرزی نسبت به سردشت و مریوان بیشتر است گفت: ساماندهی دفترچه ها شروع و هزینه های زاید که در معابر موقت مرزی تحت عنوان نماینده کولبران و شورای بازارچه حذف می شود.
وی با اشاره به اینکه نماینده فرمانداری در بازارچه ها مستقر می شود، اظهار کرد: فرآیند ورود کالا را سرعت می دهیم و هزینه های اضافی برای ورورد کالا حذف می شود.
**شورای سرآمدان شهرستان بانه تشکیل می شود
در ادامه این آیین رئیس بنیاد نخبگان کردستان گفت: برای توسعه و پیشرفت علمی و عملی شهر بانه شورای سرامدان علم و تجربه بانه با حضور نخبگان و سرآمدان شهرستان بانه تشکیل می شود.
رحمت الله صادقی افزود: در راستای تشکیل شورای سرآمدان، بانک اطلاعاتی از سرآمدان شهرستان تهیه شده و باید 24 شاخص تعریف شده را داشته باشد که در این راستا حدود 100 نفر شناسایی شده است.
وی خاطر نشان کرد: هدف ما از شناسایی این افراد برگزاری بزرگداشت این افراد، الگوسازی از آنها، معرفی آنها به همدیگر و به مردم ،نامگذاری خیابان و امکان فرهنگی به نام آنها و استفاده از نقطه نظرات آنها در برنامه های شهری است.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت، توسعه، رفاه و اقتدار در دنیای امروز مطرح است، اظهار کرد: این آیتم ها با نیروی انسانی به دست می آید و نخبگان و سرآمدان می توانند گفتمان را در جامعه شکل دهند و با فرهنگ سازی علم، پیشرفت و توسعه را در جامعه نهادیه کنند.
وی خاطر نشان کرد: فرهیختگان و عالمان در جوامع پیشرفته دنیا دارای قدرت و اقتدار خاصی هستند و رمز موفقیت و پایداری آنها در قدرت و اقتدار فرهیختگان و عالمان است.
صادقی گفت: بسیاری از نخبگان در شهرستان ها به دلیل کمبود امکانات در شهرهای کوچک مجبور به سکونت در شهرهای بزرگ و یا خارج از کشور هستند که این مهم آسیب بزرگی به جامعه وارد می کند.
صادقی بانه را مهد شخصیت های معتبر جهانی دانست و افزود: در شهر بانه شخصت های پرورش یافته که در دنیا مطرح هستند اما بسیاری از ما آنها را نمی شناسیم.
شهرستان بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلائی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
××آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
IRNSANDAJ@
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.