به گزارش ایرنا روستای پالنگان در شهرستان کامیاران جدا از ویژگی های فرهنگی و بافت سنتی و قدیمی آن، آیین عید نوروزی خاص هم دارد که هر سال در هفته اول اسفند برگزار می شود.
امسال برگزاری این آیین به خاطر مقارن بودن با ایام فاطمیه کمی دیرتر از وقت معمول و در 18 و 19 اسفند برگزار شد.
به عنوان یکی از مشتاقان حضور در مراسم باستانی نوروز پالنگان تصمیم گرفتم با نگاهی متفاوت گزارشی از آیین باستانی تهیه کنم.
از اواسط بهمن در جریان تلاش های تعدادی از جوانان فعال عرصه های فرهنگی و اجتماعی این روستا برای گرفتن مجوز برگزاری این برنامه بودم، سرانجام با تلاش های جوانان روستا و کمک فرماندار، بخشدار و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، مجوز برگزاری این مراسم برای روزهای 18 و 19 اسفند صادر شد.
برای رسیدن به منطقه با طی 48 کیلومتر راه آسفالت کوهستانی به سمت شمال غرب شهرستان کامیاران در دره ای که معروف به تنگیور است آمیزه نقاشی ماهرانه خالق طبیعت و فکر خلاق انسان در ساخت و معماری بی نظیر روستا، برای چند لحظه انسان را به ورطه فراموشی دلیل به اینجا آمدنش می کشاند.
در میان بالا و پایین پریدن ها و عجله حرف زدن های کودکان روستا، فهمیدم برای روز اول این جشن که به عنوان روز آتش، نامگذاری شده است 2 روز قبل مشغول جمع آوری هیزم برای برپایی آتش های بزرگ بوده اند.
نگاهم به کوه های سخت و سر به فلک کشیده بود و فکرم مشغول تصور کردن سختی جمع آوری هیزم در این کوه ها، که ناگهان صدای شلیک اسلحه شکاری، من را متوجه شروع مراسم کرد.
ظهر بود، هوا آفتابی و گرم، طوری که در این فصل از سال اجازه داده بود دختران و پسران جوان، حامل مشعل های آتش با لباس رنگارنگ و زیبای کردی بدون لباس گرم به اجرای مراسم بپردازند.
در گوشه ای تنها و به دور از تمامی شلوغی ها و جمعیتی که از نقاط مختلف کشور و گردشگران خارجی برای دیدن مراسم به روستای پالنگان آمده بودند مشغول تماشای بیش از 100 دختر و پسر مشعل به دست بودم که با ایستادن بر پشت بام خانه های روستا خود را برای اجرای این آیین باستانی آماده می کردند.
شلیک اول اسلحه فرمانی برای اجرای این مراسم و روشن کردن پنج آتش بزرگ در پنج نقطه از بلندترین نقاط کوه های اطراف روستا بود.
با شلیک تیر دوم، آتش بسیار بزرگی در جایگاه اصلی اجرای مراسم باستانی نوروز روشن و با روشن شدن این آتش جمعیت حاضر در این مراسم، دعاها و آرزوهای خود را در گوش سال جاری برای رساندن آنها به گوش سال جدید زمزمه کردند.
با شلیک سومین و آخرین گلوله ای که در اسلحه بود 100 جوان مشعل به دست که به صورت منظم بر پشت بام تمامی خانه های روستا تقسیم شده بودند مشعل های خود را روشن کردند تا سلول به سلول این طبیعت، گرمای آمدن سال تازه را لمس کند.
دختران و پسران مشعل به دست وقتی از پشت بام خانه های روستا یک در میان و به صورت رژه سربازان نظامی، منظم و پشت سر هم برای پیوستن به بقیه مردم در جایگاه اصلی برگزاری مراسم به سمت پایین حرکت می کردند خالق آنچنان صحنه زیبایی شده بودند که هیچ دوربینی توانایی به تصور کشیدن آن همه زیبای را نداشت.
بعد از روشن شدن تمام آتش ها، مردم در جایگاه اصلی به هم پیوستند و همگی با هم آهنگ کردی نوروز را به رودخانه ای که از میان روستا می گذرد و به سیروان می پیوندد تقدیم کردند.
در پایان مراسم آتش، مشعل ها خاموش شدند اما آتش بزرگ جایگاه اصلی تا ساعت ها روشن بود و جوانان در اطرافش با رقص و پایکوبی ثانیه های پایانی آن روز را تحویل شب دادند.
در روز دوم یعنی 19 اسفند که به عنوان روز اجرای شعر و موسیقی نام گذاری شده است شاعران و هنرمندان از مناطق مختلف استان کردستان برای شرکت در مراسم آمده بوده اند.
در ادامه این آیین گروه های هه لپه رکی کُردی، هماهنگ با ریتم های ساز و دهل، به اجرای نمایش پرداختند که امسال گروه های هه لپه رکی از شهرهای مریوان، سقز و کامیاران نیز دعوت شده بودند.
آواز خوانی، بیت خوانی و مقام در وصف بهار، قرائت شعر و همنوایی و همگامی شاعران با بهار طبیعت از دیگر بخش های این آیین بود که نوید بخش بهاری پرخیر و برکت و سالی با آرزوهای زیبا در آن تداعی شده بود.
پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در 47 کیلومتری شمال ‌غربی این شهر و در دره تنگیور قرار دارد.
این روستا علاوه بر داشتن معماری پلکانی بسیار زیبا و قدیمی، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر بفرد است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.
تاریخ کهن این روستا، رودخانه خروشان سیروان، مراتع سرسبز شاهو، باغ شیخ عمر، شیلات پالنگان و بافت پلکانی روستا باعث شده است که گردشگران زیادی جذب این منطقه شوند.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/1904
خبرنگار: ژاله گرگانی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.